In balans met Goedele Leyssen #3

Ex-beautyjournalist Goedele Leyssen gooide haar leven om na een spirituele reis naar India. Vandaag geeft ze Kundaliniyoga en deelt ze haar kennis via workshops, lezingen en retraites. Na haar eerste boek Boost bundelt Goedele in haar tweede boek Balans tips voor meer energie en minder stress. Tijdens een event van Unilever onthult ze haar eigen geheim voor een leven in balans. Lees hier deel 3!

Goedele Leyssen © Kurt Stallaert

Mediteren op je matje

“Met mediteren krijg je een flexibele geest en betere focus. In mijn vroegere leven als journalist had ik soms een hele dag voor een artikel nodig. Dankzij meditatie schrijf ik mijn blogposts nu op een halve dag. Door langer in een yogapose te blijven dan je eigenlijk wilt, train je ook je doorzettingsvermogen. Het helpt altijd om te focussen op je ademhaling.”

“Het allermoeilijkste aan yoga of meditatie? Geduldig op je mat blijven zitten terwijl er een miljoen dingen op je to do-lijst staan. Maar je leert het. Ik ben begonnen met 5 minuten en nu kan ik als het moet 2 uur of zelfs langer blijven zitten. Het is een confrontatie met jezelf.”

Ontspannen hals

“Drukke dag? Neck rolls maken je instant ontspannen en je kunt ze werkelijk overal doen. Ga zitten met een mooie rechte rug. Rol nu met je hals naar achteren, opzij en voren. Adem in als je hoofd naar achteren gaat en uit als je hoofd naar voren komt. Zo verbeter je de bloedsomloop tussen je hoofd en je hart. Je activeert tevens de schildklier, goed voor een mooie en stralende teint, en neemt alle stress in je hals gaat weg. Doe dit een halve minuut naar de ene kant en een halve minuut naar de andere. Het mag ook langer natuurlijk.”

“Voel de stretch in je hals als je hoofd naar achteren gaat, want daar zit je schildklier. Let ook op de stretch aan de achterkant van je hals en ontspan je schouders en gezicht. En waar zitten de spanningen in je hals? Breng je hoofd na een minuut opnieuw naar het midden en adem goed in vanuit je buik. Houd je adem even vast terwijl je de schouders ontspant en op je derde oog focust. Adem na enkele tellen uit. Wedden dat jij je nu heerlijk voelt?”

Share your smile

“Met lachen maak je heel veel endorfines aan. Bovendien begin je automatisch meer vanuit je buik te ademen. Jammer genoeg lachen we veel te weinig. Daar waar kinderen gemiddeld 300 keer per dag lachen, doen volwassen dat amper vier keer per dag. Voor wie denkt dat zorgen een reden zijn om zonder schaterlach door het leven te gaan: lachen ontspant je, doet je stresshormoon cortisol dalen en werkt in op je immuunsysteem. Je immuunsysteem verzwakt immers als je in stressmodus bent. Dat heeft te maken met het feit dat je lichaam het niet als een prioriteit ziet om je tegen bacteriën en andere boosdoeners te beschermen als je in acuut gevaar bent. Ben je ontspannen, dan werkt je immuunsysteem wel op volle toeren.”

Meer tips van Goedele? Lees deel 1 en deel 2 of het interview.

goedele-leyssen-balans

Klik hier voor meer info over het boek Balans van Goedele Leyssen (Manteau, 22,99 euro). Inschrijven voor een ervaringsweekend of workshop met Goedele? Check haar agenda op www.livewithgrace.com

Fotocredits: © Kurt Stallaert

Natural High Magazine kreeg dit advies van Goedele Leyssen tijdens de Unilever Care Day. Klik hier alles over Dove

You May Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *