Zo traint Les Mills-coach Patrick Maes

Reebok lanceerde dit jaar in samenwerking met het fitnesscollectief Les Mills de Cardio Ultra, de ultieme schoen voor studioworkouts zoals Body Attack. Natural High Magazine interviewt nationaal Les Mills-trainer Patrick Maes.

Patrick Maes (c) Les Mills - Reebbok

Hoe blijf je zelf in vorm?

“Mijn programma is heel gevarieerd. Als Les Mills-trainer geef ik 24 uur per week de groepslessen Body Attack, Body Pump, RPM en CXWORKS. Verder doe ik thuis aan crossfit en kies ik voor varianten die minder aan bod komen tijdens mijn lessen. Denk aan push-ups met een handstand of een dubbele touwsprong. Het is wel leuk om oefeningen te doen waaraan mijn lichaam minder gewend is. Crossfit laat mij ook toe een stap verder te gaan. In een groepsles stopt de squad tot boven de knie zodat iedereen veilig traint. In crossfit gaan de squads veel dieper, tot ver onder de knie.”

Sport je ook buiten?

“Zeker! Doordat ik meestal binnen in een fitnessclub werk, ga ik drie keer per week een goede 20 minuten lopen of fietsen. Dat doe ik op een heel relaxed tempo, puur om te genieten van de buitenlucht, de zon op mijn gezicht te voelen en mijn spieren wat los te maken. Bovendien heb ik een eigen fitclub waar ik mijn eigen groepslessen geef in de natuur.” Body Attack is behoorlijk intensief.

Hoe waak je over de veiligheid bij het trainen?

“Als eerste is de houding ontzettend belangrijk. Als basispositie heb je een neutrale wervelkolom met een goede spierspanning op de buikspieren en je schouders naar achter. Als tweede let je op de positie van je voeten. Springen doe je op de bal van je voet, maar zorg er altijd voor dat je hiel even de grond raakt, zo ontspannen je kuiten. Verder hebben we altijd opties. Je kunt de impact bijvoorbeeld uitschakelen door het vermijden van sprongen of de beweging verkleinen of vergemakkelijken door enkel de benen te bewegen. Op die manier kan iedereen op zijn of haar niveau meedoen.”

Wat eet je voor zo’n intensieve groepsles?

“Meestal eet ik anderhalf uur voor het sporten wat groenten met vis of vlees, maar soms ook gewoon havermout of muesli met rijstmelk, aangevuld met proteïnepoeder van Herbalife. Zo eet ik licht en is het verteringsproces klaar tegen ik start. Achteraf bekomen doe ik met een proteïneshake of een maaltijd met koolhydraten en eiwitten om beter te herstellen. Om tekorten te voorkomen, voeg ik multivitaminesupplementen toe aan mijn dagelijkse eetpatroon.”

Wat doe je om spanningen los te laten?

“Een foam roller is een echte aanrader. Dat is een rol met hard schuimmateriaal en ideaal om je spieren mee te masseren. Het maakt de drukpunten los die ontstaan door houding, beweging en training en zorgt voor een betere mobiliteit van je bindweefsel. Daardoor heb je een betere doorbloeding en sneller herstel. Zeker voor je benen doet het wonderen. Masseer ze door op je buik te liggen en lichtjes met de foam roller onder je de benen te rollen. Draai jezelf daarna om met de foam roller onder je en masseer ook de onderkant van je benen.”

Klik hier voor meer informatie over de Cardio Ultra van Reebok.

You May Also Like

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *