5 kundaliniyoga-oefeningen met Claudia Van Avermaet

Met haar gloednieuwe boek ‘Power’ helpt Claudia Van Avermaet je op weg naar een meer gezonde levensstijl. Kundaliniyoga hielp haar 3 jaar geleden op weg naar een leven boordevol energie en balans. Met deze haalbare 5 oefeningen bewijst ze dat je voor yoga geen elastiek hoeft te zijn of urenlang op een matje doorbrengt.

Upward plank pose

“Met je gezicht naar de zon. Deze opwaartse plank is uitstekend voor kracht in je benen en zorgt voor steun van de schouders onder je hart. Heerlijk genieten van een vrij gevoel en ideaal voor je buik!”

Claudia Upward plank - thepowerloft.me

Oefening:

  1. Ga zitten met je benen gestrekt voor je uit. Plaats je handen achter je heupen, met de toppen van je vingers net achter je billen. Adem in en duw je handen in je mat, breng je bekken en billen omhoog.
  2. Houd je armen en benen gestrekt.
  3. Probeer je rug parallel te houden met de grond, til je borstkas omhoog en laat je hoofd zakken. Blijf je bekken omhoog duwen, zodat je onderrug niet zakt.
  4. Duw je voetzolen in de vloer en strek jezelf vanuit je voeten, door je schouders via je hoofd naar je kruin.
  5. Blijf vijf lange ademhalingen zo staan.

Healthy tip:

  • Te moeilijk? Gebruik een stoel, houd je handen vast aan de stoel en duw je bekken omhoog, of til je heupen wat minder van de grond.
  • Zorg ervoor dat je nek niet samenvouwt. Luister naar je lichaam en forceer niets, doe elke oefening zonder pijn en met een lach.
  • Ja, yoga is fun! Deze oefening zorgt voor balans en rust in je leven.

Easypose

“De easy pose of zithouding is een van de basishoudingen in de yoga. Ze lijkt zo gemakkelijk, maar is dat – in het begin – helemaal niet. Maar hoe vaker je dit doet, hoe beter het gaat! Ze verlengt je wervelkolom, zorgt voor innerlijke rust en versterkt de rugspieren.”

Claudia Easy pose - thepowerloft.me

Oefening: Ga zitten met gekruiste benen, laat je handen rusten op je knieën met de handpalmen naar beneden of naar boven gericht. Duw je zitbeentjes naar de grond, maak je hals helemaal lang. Breng je schouders naar beneden en laat ze ontspannen. Lift je borst lichtjes omhoog, zodat je hart meer ruimte krijgt. Ontspan je gezicht, je tong, je buik en je schouders.

Tip: Te moeilijk? Gebruik een kussen of een muur om je extra ondersteuning te geven. Ga wat hoger zitten op je kussen of leg dekens onder je knieën. Probeer wat minder op een stoel te zitten overdag en probeer deze houding eens… het voelt zo anders. Kinderen vinden deze houding heel leuk en natuurlijk. Zorg ervoor dat je heupen hoger zijn dan je knieën, doe regelmatig deze oefening om je heupen te ‘openen’.

Body drops

“Deze oefening maakt je onmiddellijk sterker, zowel fysiek als mentaal. Het is alsof je op een trampoline springt. Dit geeft druk op je nieren en zorgt ervoor dat ze optimaal blijven functioneren. Doe deze oefening als je een echte offday hebt.”

Claudia Body drops - thepowerloft.me

Oefening:

  1. Ga zitten met je benen recht voor je uit.
  2. Bal je handen tot vuisten, lift dan je billen omhoog terwijl je op je vuisten duwt. Ga naar beneden, terug op je zitvlak.
  3. Adem in als je omhoog gaat, adem uit als je zit.
  4. Doe dit een à drie minuten. Geniet van je oefening en smile.

Power tip:

  • Is een vuist te moeilijk? Probeer de oefening dan met de platte hand en duw van daaruit.
  • Dit geeft je energie, dat willen we toch allemaal? Dus even zitten en jump! Het is ook goed voor je armspieren.

Child’s pose

“De child’s pose of kindhouding kalmeert je lichaam, geest en ziel. Ze zorgt voor je onderrug en masseert je buikorganen. Je buigt voorover en zet even een slot op de buitenwereld.”

Claudia Childs pose - thepowerloft.me

Oefening:

  1. Ga op handen en knieën staan, je knieën en voeten mogen elkaar raken. Strek je tenen, zodat de bovenkant van je voeten op de grond ligt.
  2. Ga dan op je hielen zitten en breng je voorhoofd naar de grond.
  3. Leg je armen naast je voeten met je handpalmen naar boven gericht.

Relax tip:

  • Als je zitvlak niet op je hielen rust of als je een hoge bloeddruk of rugklachten hebt, dan kun je een kussen onder je hoofd plaatsen.
  • Deze oefening zorgt voor de organen in je buik, de spieren in je rug en opent je heupen. Door je knieën verder uit elkaar te plaatsen, kun je nog dieper in de houding komen.

Torso twist

“Een torso twist geeft je nieren en bijnieren een heerlijke massage. Deze twist houdt ook je ruggengraat soepel, zodat je minder rugpijn hebt, en hij zuivert je lichaam van kop tot teen.”

Claudia Torso twist - thepowerloft.me

Oefening:

  1. Ga zitten in de easy pose en maak je rug lang, spreid je armen wijd open, voel dat je ruimte maakt in je borstkas.
  2. Plaats je handen nu op je schouders, met je vingers vooraan, je duimen achteraan.
  3. Draai je bovenlichaam naar links en rechts vanuit je taille. Adem in als je naar links draait en adem uit als je naar rechts draait. Doe dit met krachtige ademhalingen.
  4. Eindigen: kom naar het midden en adem diep in, houd je adem acht seconden vast en ontspan.

Happy tip:

  • Je kunt ook je armen in een rechte hoek houden en je handen in gyan mudra (cirkel met duim en wijsvinger).
  • Je nieren bevinden zich in het midden van je rug en ze filteren dag en nacht al je afvalstoffen uit je bloed.
  • In het begin kun je je een beetje duizelig voelen, dat is normaal, want ons lichaam is dit niet gewoon. Doe het dus rustig aan.
  • Als yoga alleen ‘flexibiliteit en lenigheid’ was, dan waren alle clowns in het circus de beste yogi’s.

Power Claudia Van Avermaet

Meer info? Power van Claudia Van Avermaet is uitgegeven bij Lannoo (22,99 euro). Klik hier voor meer info over The Power Loft, de yogastudio en blog van Claudia. 

You May Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *