Zittende vooroverbuiging

“De zittende vooroverbuiging of Paschimottanasana is de vijfde van de in totaal 12 basisposes in Hathayoga. De pose heeft verscheidene voordelen, met als belangrijkste een volledige stretch van de achterkant van je lichaam, vanaf je hoofd tot aan je hielen.”

Stap 1

Mounira Bazzi (c) Vincent Van Reusel

  1. Zit neer op de grond en strek je benen.
  2. Adem in en druk met je handen in de grond zodat je ruggenwervel verlengt. – Duw je onderrug naar binnen en buiten.

Stap 2

Mounira Bazzi (c) Vincent Van Reusel

Adem in en breng je handen naar boven tot over je hoofd.

Stap 3

Mounira Bazzi (c) Vincent Van Reusel

  1. Adem uit en verleng jezelf vanaf je navel tot aan je hoofd.
  2. Glijd met je handen naar de buitenkant van je voeten.
  3. Maak ruimt tussen je ellebogen en breng je borstkas naar je voeten.
  4. Behoud rechte voeten en kracht in je benen.

Voordelen

De pose stretcht je ruggenwervel en hamstrings én verbetert de werking van je spijsvertering, lever en nieren. Je vermindert ook vermoeidheid en slapeloosheid, brengt je zenuwstelsel tot rust en verzacht stress, angst en milde depressie.

Meer info over Mounira Bazzi en Living Yoga in Antwerpen vind je op mounirabazziyoga.blogspot.be en Facebook. Lees hier het interview met Mounira.

Een vraag over yoga? Mail Mounira via mounirabazzi@live.be

Fotocredit: Vincent Van Reusel, Mounira draagt Under Armour.

You May Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *