Modelleer je lichaam met topmodel Elise Crombez

In het boek ‘Model Your Body’ verzamelt internationaal topmodel Elise Crombez al haar tips en tricks voor een fit en stralend gevoel. Tijdens de vele shoots en shows voor magazines à la Vogue en merken zoals Dries Van Noten, Victoria’s Secret, Prada en Jil Sander, kwam ze altijd wel iets te weten over hoe je er beter uit kunt zien. Ze heeft goed geluisterd, gelezen en geprobeerd. Maar ze leerde ook omgaan met onzekerheden en wat het is om vrouw te zijn. Natural High Magazine zit front row voor een gesprek over beenderenbouillon, comfortzones en de lichamelijke impact van het modellenleven.

Elise Crombez (c) http://www.modelyourbody.be/

‘Durf uit je comfortzone te treden’, staat er in je boek. Hoe trek je deze houding door als je sport?

Elise Crombez: “Uit je comfortzone treden betekent je eerste reactie – ‘neen, dat lukt niet’ – uit je gedachten bannen. Het is een muur die je doorbreekt. Vaak doe ik mijn beste workout of jogging als ik geen zin heb om te sporten en toch ga. Ook afwisseling telt. Als je elke dag dezelfde tien oefeningen voor je buikspieren of benen doet, dan verandert je lichaam nog amper. Geef je een schok aan je lichaam, dan boek je wel resultaten. Ook al zegt je lichaam ‘wow’ en wil je stoppen. Dan doorzetten telt, zelfs al is het bikkelhard. Deze verscheidenheid kun je ook binnen een activiteit inbouwen. Zo loop ik tijdens mijn ochtendjogging soms op en af een berg, of ik doe aan intervaltraining door af en toe te spurten.”

Hoe ervaar je dat motto als model?

“Ik ben het type model waarvan magazines en fotografen zeggen: ‘leuk, met jou kunnen we alles doen’. Met als resultaat dat een ander meisje in de rol van de vamp mag kruipen en ik het jongetje ben met een kousenbroek op mijn hoofd en rare poses. Uit mijn comfortzone stappen betekent dan dat ik mijn ego aan de kant zet en hen geef wat ze vragen. Zelfs al voelt dat ongemakkelijk aan en denk ik: ‘ben ik dat wel?’. Bij veel shoots laat ik Elise buiten de studio en vertrouw ik op mijn verbeelding. Zonder oordeel en met in het achterhoofd dat ik Elise terugkrijg wanneer ik uit de studio kom. Pas dan klopt het plaatje. Als je gekleed bent als een clown, gedraag jij je best als een clown en niet als een sexy vrouw. Gelukkig vind ik het al sinds kind leuk om spelend mijn verbeelding te gebruiken en verhalen te vertellen. Dat doe ik tot vandaag bij shoots. Het is voor mij de enige manier om het boeiend te houden.”

Model zijn vraagt meer dan enkel glimlachen.

“Soms is modellenwerk gewoon kwalitatief en mooi. Je poseert en het team kiest de beste foto’s na wat retouches. Maar je kunt ook een stap verder gaan en je emoties uit je lichaam halen. Dat doe ik vooral door te bewegen. Motions create emotions. Soms heb ik amper nog in de hand in welke vorm dat gebeurt of aan welke intensiteit. Zoiets werkt heel bevrijdend.”

Bevrijd ook sporten je?

“Zeker! Na een sessie ben je bezweet, zie je er amper uit en lijk je wel een monster. Maar vanbinnen voelen jij je een million dollar babe en veel beter dan dat je gevangen bent in de uiterlijke vorm van perfectie. Het is leuk om af en toe eens uit je vel te barsten.”

Elise Crombez (c) http://www.modelyourbody.be/

Je bent in topvorm en wijdt in het boek ook een hoofdstuk aan fitness. Sinds wanneer sport je intensief?

“Toen ik in 2002 naar New York verhuisde en mijn agentschap me vertelde dat ik 2 à 3 centimeter van mijn heupen moest afkrijgen, ben ik keihard beginnen sporten. Ik trainde aan toestellen, deed heel veel cardio en liep ik overdag van de ene casting naar de andere. Hoewel mijn carrière toen mijn motivatie was, betekenden mijn workouts al gauw meer voor mij. Met zes andere meisjes op een appartement leven zonder eigen kamer is geen lachertje. Sporten was mijn buffer, me-time. Ik ontdekte dat sporten een moment was waarbij ik even op mezelf kon zijn. Als je sport kom je immers jezelf tegen. Je kent ook je grenzen en trekt en sleurt om die te overtreffen. Sporten is dan ook vaak een gevecht tegen jezelf.”

Hoe ziet je sportschema er vandaag uit?

“Vandaag sport ik nog altijd dagelijks, maar niet meer met diezelfde intensiteit. Ik luister naar mijn lichaam en begrijp het veel beter. Hoewel ik elke dag beweeg, zet ik soms een stap achteruit. Als er drukke dagen aankomen, is het vooral belangrijk dat ik gezond eet en dat ik geen koud vat door ’s morgens om 6 uur te gaan lopen. Je mag je lichaam soms ook belonen. Het is een machine en moet jarenlang mee.”

Extremen zijn nooit goed.

“Weet je, tien jaar geleden nam ik bokslessen bij dezelfde coach als Helena Christensen. We hadden soms samen les en ik weet nog goed dat ze vond dat ik te gespierd werd. Over de buik van een vrouw hoort een klein laagje, vond ze. Zoiets horen van een topmodel zoals Helena doet je wel nadenken. Bovendien werden mijn armen ook te gespierd. Toch blijf ik graag nieuwe sporten uittesten, zonder te extreem te gaan. Nu heb je bijvoorbeeld piloxing, een combinatie van pilates en boksen. En in mijn dansschool The Sweat Spot in LA kun je zelfs schermen! Dat staat ook op mijn lijstje.”

Voor welke sporten behoren tot je routine in sunny California?

“In Los Angeles dacht ik: ‘In fitnesscentra zet ik geen voet meer binnen.’ Ik loop liever buiten in de bergen dan op een loopband. Naast danslessen doe ik ook aan pilates. In België kan ik soms niet anders dan binnen sporten. Maar dan volg ik eerder fitnesslessen en yoga of zoek ik een nieuwe uitdaging, zoals kickboksen.”

Wat is de fysieke impact van het modellenleven?

“Let’s face it. Tijdens een modeweek 72 shows lopen en per nacht amper twee tot drie uur slapen omdat je ’s morgensvroeg en ’s avonds laat fittings doet vraagt om een sterke conditie. Je loopt heel wat meters af op hakken, waarvoor je andere spieren gebruikt. Ook voor een foto doe ik alles, zelfs een dag lang in te kleine schoenen op een trampoline springen. Voor mij is het dan vanzelfsprekend dat je als model fit bent, anders houd je dit leven nooit vol.”

Je focust vooral op fitheid en functionele kracht.

“Juist, uiteindelijk gebruik je jouw spieren de hele dag en sporten maakt ze wakker. Borden uit de kast halen of een mooie houding aannemen, dat heeft bijvoorbeeld met buikspieren te maken. Zo ben je zonder te sporten de hele dag actief. Vandaar ook het belang om van sport een levensstijl van te maken. Wanneer sta je op? Wat eet je? En wanneer? Als je daarentegen een keer per week gaat sporten zonder andere veranderingen of een maand lang een crashdieet volgt, krijg je het ongetwijfeld moeilijk.”

Dus jij bouwt verwenmomenten in?

“Af en toe zondigen kan geen kwaad. Gun jezelf dat moment en kies dat gerecht op het menu waarin je het meest zin hebt. Mijn moeder zegt meestal: ‘Vergeet het, dan is het alsof het nooit gebeurd is’. Uiteindelijk wil je ook licht door het leven gaan en niet met een zak geraspte wortels in je handtas. Omgekeerd zijn er ook trucjes om te weerstaan aan ongezonde voeding. Als ik reis eet ik 20 minuten voor de vliegtuigmaaltijden een stuk fruit of iets gezonds, zodat ik al wat verzadigd ben en minder snel naar iets slechts grijp. Ook mijn koelkast zit vol met groene sapjes om mijn zin in zoet te counteren. En op restaurant durf ik gerechten aan te passen.”

Elise Crombez (c) http://www.modelyourbody.be/

Gerechten aanpassen, dat durven slecht weinig Belgen vrees ik.

“In Amerika overdrijven ze daar soms in. Sommigen bestellen zoveel bij en laten zoveel weg, dat het bijna meer make your own meal is. (lacht). Maar goed, als je enkel al vraagt om de dressing apart te serveren zodat je zelf kunt kiezen hoeveel je daarvan op je salade doet, ben je al een heel eind op weg.”

Welke zijn de gelijkenissen tussen een topmodel en topsport?

“Een modellencarrière en topsport bestrijken beide een korte periode en vereisen veel opofferingen en focus. Als je weet waarom je iets doet heb je daar minder moeite mee. Verder kunnen zowel sporters als modellen op een heel team van mensen rekenen. Een fitnesscoach, voedingsspecialiste, vrienden, maar evengoed de fotograaf en de stylist. Daarnaast moet je mentaal sterk staan. Alles kan altijd beter en dat krijg je vaak te horen. Als je commentaar krijgt, neemt je dat best positief op.”

Hoe ga je nog om met negatieve commentaar?

“Mensen volgen soms een kudde als ze een opinie horen, zonder echt te weten waarover het gaat. Het helpt om te weten dat je commentaar best niet persoonlijk neemt. Ze haten je heus niet, je bent gewoon even niet wat ze zoeken of ze verwachten iets anders. Net zoals een voetballer ben je op de ene shoot de ster, dan andere keer ben jij de persoon die het verknalt. Meestal zijn het zij die je ophemelen die je daarna terug neerhalen. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je in het reine bent met jezelf. Zijn die commentaren gegrond, doe er dan iets aan. Is het zo niet? Focus je dan eerder op de positieve dingen in je leven. Ik heb ook geleerd om te kijken vanwaar de kritiek komt. Meestal heeft het meer met hen te maken dan met jezelf. En heb ik het moeilijk, dan kan ik altijd ventileren bij mijn vrienden en familie. Als West-Vlaamse heb ik geluk gehad om op te groeien op een toffe plek, met goede mensen rond mij.”

‘Als je geboren werd met een vagina, zul je de rest van je leven piekeren en hard zijn voor jezelf. Dat is wat vrouwen doen’, zegt Erika, een van je inspiratiebronnen in het boek. Helpt ook sporten je daarbij?

“Het blijft een uitdaging om moeilijkheden een positieve draai te geven. Sporten helpt om frustraties kwijt te raken en om je gedachten te verzetten. Je kunt met een intentie aan je sportsessie beginnen, zoals ‘na mijn jogging zal ik alle negatieve gedachten loslaten of zal ik een oplossing vinden’. Ik bedenk me bijvoorbeeld hoe ik me wil voelen en loop daar naartoe. Geloof me, dat werkt. Je loopt voorbij je blokkades en voelt dat sporten ook een meditatie kan zijn. Dat heb ik vooral als ik zwem en mezelf op en onder het water voel én hoor gaan. Bij elke slag zet ik iets af en komt er een sterkte naar boven. Een sterkte die ik misschien niet kan benoemen, maar waarop ik wel kan rekenen.”

Welk advies geef je aan vrouwen die willen vermageren?

“Laat de obsessie met je weegschaal los. Mij moet je echt op een weegschaal slepen. Vooral omdat gewicht een slechte aanwijzing is. Spieren wegen meer dat vetmassa en sommige mensen hebben nu eenmaal zware beenderen. Omgekeerd vinden magere modellen zichzelf skinny fat.”

Skinny fat?

“Ze zeggen dat zelf hè, ikzelf had daar nooit van gehoord (lacht). Het houdt in dat ze mager zijn zonder spiertonus en bewijst dat gewicht relatief is. Veel belangrijker is hoe jij je voelt. Hoe voel jij je als je loopt? En hoe goed past die droomjeans? Mijn advies? Koop leuke kleedjes en speel daarop in. Wedden dat je nieuwe aanwinst een motivatie is om een week gezond te eten, zodat je het daadwerkelijk kunt aantrekken? Waardeer evengoed wat je hebt. Wees blij dat je misschien die laatste twee kilo niet kwijtgeraakt, wie weet zitten ze je in je borsten.”

Elise Crombez (c) http://www.modelyourbody.be/

Met je boek geef je vrouwen een gids om hun eigen lichaam te modelleren, op basis van je jarenlange ervaring en vele reizen. Heb je een gouden tip?

“Als model kom ik veel mensen, tips en tricks tegen. Daar waar ik mezelf vaak neerhaal opdat andere mensen zich goed voelen, bedacht ik mij dat het veel beter is mijn tips en tricks te delen met anderen. Mijn grootste tip is jezelf laten omringen door gezonde mensen. Stel ook vragen. Wees nieuwsgiering naar hun levensstijl en pik elementen op. Ook ik ben vandaag wie ik ben omdat andere vrouwen zich in mij vertakt hebben. We kunnen allemaal van elkaar leren. Ik hoop uiteraard dat vrouwen mijn boodschap of tips zelf verspreiden.”

Welke trends vallen je op?

“Mijn koffieplekje Fix Coffee in LA serveert nu ook bone broth, beenderenbouillon. Het zit boordevol voedingstoffen en geef je een verzadigd gevoel. Als je zo’n soepje drinkt en je inbeeldt hoe al die mineralen en aminozuren naar de uithoeken van je lichaam gaan, dan heb je geen probleem om die muffin te weigeren.”

Het boek is er nu, what’s next?

“Voor mij is het vooral belangrijk om open te blijven naar wat de toekomst brengt. Maar ook dat het boek blijft lopen. Het krijgt een online vervolg en ik blijf do’s and don’ts delen in de hoop dat vrouwen daar iets aan hebben. Weet je wat grappig is? Door de energie die ik heb wanneer ik over het boek praat, duiken er ongelofelijke vrouwen in mijn leven op. Het is alsof ik zelf opnieuw de vruchten van de tips pluk.”

Elise 7

‘Model | Your Body’ door Elise Crombez en Magalie Munters, uitgegeven door Lannoo. 24, 99 euro.

Klik door naar de www.modelyourbody.be voor meer tips of volg Elise op Instagram.

You May Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *