Dag #8: schrap suiker

“Veel mensen denken dat vetrijke voeding de boosdoener is en schakelen over op lightproducten. Deze bevatten echter vaak veel toegevoegde suikers, die je bloedsuikerspiegel doen pieken en je nadien een suikerdip geven. Daardoor heb je nog meer zin in suiker. Hoe komt het dan dat deze producten minder kcal bevatten? Eenvoudig: 1 gram vet staat voor 9 kcal terwijl 1 gram koolhydraten 4 kcal telt. Ondanks hun lagere caloriewaarde worden geraffineerde suikers echter makkelijker omgezet in vet dan gezonde vetten.”

that sugar film sugar

“De suikercirkel geldt uiteraard voor alle producten met geraffineerde suikers en/of fructose (vruchtensuiker). Van frisdranken, fruitsap, koekjes en wit brood tot de meeste kant-en-klare producten zoals tomatensaus uit blik. Beperk je suikeropname uit deze voedingsmiddelen en eet zoveel mogelijk onbewerkte en verse producten, zoals groenten en vis.”

Mijn tips:

  • Hoeveel suiker een voedingsmiddel bevat staat op de verpakking. Kijk op het label naar ‘koolhydraten’ en dan ‘waarvan suikers’. Een theelepel suiker is gelijk aan 4 gram. Zo heb je meteen een idee.
  • Doordat fruit vezels bevat, neemt je lichaam de suikers langzaam op als je het fruit heel eet. De vezels zorgen bovendien voor een verzadigd gevoel. Ideaal dus als natuurlijke zoetmaker bij het ontbijt of als tussendoortje. Let wel: fruit bevat dus wel degelijk (natuurlijke) suikers, ook bekend als fructose. Neem deze best niet te laat op (geen fruit als dessert) en beperk je tot 2 stukken fruit per dag.
  • Wees waakzaam voor producten zoals fruitsap en agavesiroop. Ze zitten vol fructose of toegevoegde suikers en door het gebrek aan vezels krijg je geen verzadigd gevoel.
  • Ook gedroogd fruit zit boordevol suiker. Verse druiven bevatten bijvoorbeeld 12 gram suiker per 100 gram, terwijl dit bij rozijnen (gedroogde druiven) gemiddeld 78 gram is. Waak dus over je hoeveelheden.
  • Hoe minder suiker je eet, hoe minder je er zin in (of nood aan) hebt. Bijt dus door de zure appel. Na ongeveer 3 weken ervaar je de effecten. Ook je smaakpalet zal veranderen, waardoor je terug de rijke smaak van natuurlijke voedingsmiddelen proeft.
  • Lust je echt geen koffie of thee zonder zoetstof? Ga dan voor Canderel of stevia. Ook kaneel en rauw cacaopoeder doen je minder naar geraffineerde suikers grijpen. Kaneel heeft bovendien een goede werking op je bloedsuikerspiegel. Als je veel suiker binnenkrijgt, kun je dan bijvoorbeeld een koffie met kaneel drinken om je bloedsuikerspiegel weer in balans te krijgen. De combinatie kaneel en koffie is tevens een bewezen vetverbrander.
  • Nog eentje om je te motiveren in de gym: de vetverbranding komt na ongeveer 15-30 minuten op gang. Vul je je lichaam na de training opnieuw met suikers, dan verbrand je eerst opnieuw de suikers in plaats van op je vetverbranding te teren.

Zo eet ik zelf:

  • Als je de dag start met een goed ontbijt, heb je vanzelf minder zin in zoet. Verder helpt het om je lichaam nooit in een staat van hongersnood te brengen. Eet elke 2 à 3 uur een kleine portie en je zal merken dat je ’s avonds minder naar suikers grijpt.
  • Natuurlijk mag je nog wel koolhydraten eten. Je hebt suikers nodig om te functioneren, maar wel overdag! Haal ze uit fruit, brood (volkoren-, rogge- of speltbrood) of zilvervliesrijst (volkorenrijst) en bouw ze af naarmate je dag vordert.
  • Zet ’s avonds groenten met vis, vlees of gevogelte op het menu.
  • Noten, Griekse yoghurt en magere kaas met stevia zijn ideale tussendoortjes.
  • Toch zin in een dessert? Neem een stukje stuk pure chocolade met meer dan 70%. Dit bevat goede vetten, antioxidanten en is vrij laag in suikers.
  • Wil je afvallen, dan dien je minder kcal op te nemen dan je verbruikt. Teveel goede vetten zijn dus evengoed not done. Gemiddeld 2 eetlepels olijfolie en een handje noten per dag is voldoende voor je portie goede vetten.
  • Nog een tip: test uit! Welke noten vind je lekker, welke magere kaas, Griekse yoghurt of cottage cheese lust je graag… ? Ook kruiden zijn top. Ze geven smaak aan je eten.
  • Geheelonthouding is natuurlijk overbodig. Doe waar jij je goed bij voelt en begin al met vers koken. Kies voor een gezonde levensstijl en doe jezelf geen dieet aan.

Meer weten over suiker en weten hoe je voorgoed komaf maakt met je zin in zoet? Lees het interview met Damon Gameau van That Sugar Book hier!

Meer info over Roy Vermeulen vind je op www.yorroy.beOf volg hem op Facebook en Instagram.

Fotocredit: www.thatsugarfilm.com

You May Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *