Zo doe je aan ochtendyoga

Met Morning Maker haalt Veronique Leysen de trend van de pre-work party’s naar België. Speciaal voor vroege vogels organiseerde de jonge onderneemster en ontwerpster voor de tweede keer een yoga-event en ontbijtsessie in de KBC Boerentoren in Antwerpen. Natural High Magazine was erbij en achterhaalt bij Hayley Alexander, eigenaar van Yoga Factory, hoe ook jij van je zonnegroet je eerste activiteit van de dag kunt maken.

Morning Maker (c) Patricia Vanrespaille

1. Zoek (en vind) een routine

“Leg je yogamat al klaar voor je naar bed gaat, zo is de kans groter dat jij je yogaplannen voor dag en dauw daadwerkelijk waarmaakt. Weet ook dat je geen uren op je matje moet doorbrengen. Bijvoorbeeld 3 keer per week 15 minuten is een prima start en veel beter dan een week lang een uur yoga in te plannen en dan af te haken. Bouw daarop voort en maak er een echte gewoonte van.”

2. Luister naar je lichaam…

“Op sommige dagen heb je misschien meer nood om het rustig aan te doen, denk aan meditatie en stretching. Doe dat ook en wissel af met meer energetische sessies, boordevol zonnegroeten. Mijn eigen routine omvat yoga, barre en pilates. Ik ben dol op een sterke Vinyasayoga met flink wat zweet. Het brengt mijn motor op gang en geeft me tonnen energie voor overdag.”

3. … en extra naar je spieren en gewrichten

“Bij het opstaan ben je door de lange nachtrust veel stijver dan dat je al een dag bewogen hebt. Vind rustig je weg, waak over je tempo en respecteer je grenzen bij de stretching.”

4. Early birdie in the sky…

“Ben je meer een avondmens en bouw jij je sessie liever op het einde van je dag in, dan kan dat evengoed. Jezelf forceren is nooit goed. Weet wel niemand nog kan afpakken wat je ’s morgens doet, terwijl je ’s avonds misschien verrast wordt door het verkeer, een onverwacht bezoek en noem maar op. Natuurlijk kun je wel een vroege vogel worden. Ga vroeger slapen en blijf van de snoozeknop af. Sta gewoon op en begin aan je dag. Je zal merken dat dit extra kwartiertje het dubbel en dik waard is.”

5. Blijf gewoon in bed

“Raak je echt niet uit je bed? Weet dan dat je bed eveneens een gepaste plaats is voor ochtendyoga. Doe er eens een stretching – als je neerligt of rechtop – of een meditatie van 5 minuten als serene kickstart. Zet je rechtop, kalmeer je geest, laat alle gedachten gaan zonder terug in slaap te vallen. De Youtube-filmpjes van de Amerikaanse yogalerares Tara Stiles van Strala Yoga zijn een mooie inspiratie.”

6. Eerst actie, dan ontbijt

“Op een volle maag yoga doen is door de vele buigingen geen aanrader. Drink bij het opstaan wel voldoende water, bijvoorbeeld met wat citroensap. Na je sessie is het dan tijd voor een uitgebreid ontbijt, met veel proteïnen en gezonde koolhydraten.”

Morning Maker (c) Aloha Fred

Wil je zelf deelnemen aan een volgende editie van Morning Maker? Houd dan zeker www.morningmaker.be in de gaten!

Morning Maker (c) Aloha Fred

Klik hier voor info over Yoga Factory in Antwerpen. 

 

Share This Story

Training

You May Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *