Detox in de gym

Onevenwichtige voeding en alcohol leveren je lever best wat detoxwerk op. Je lichaam een handje helpen kan met een strak eetplan, maar ook in de gym. Nicolas Gilen, trainer bij de gym L’Usine in Brussel, geeft je de bouwstenen mee.

Yoga ontgiftingskuur

“Met yoga stimuleer je de meridianen in je lichaam, de energiebanen verbonden met organen. Sommige houdingen werken specifiek in op de lever, goed voor een detoxeffect. Vooral met de twists, rotaties dus, verwijder je veel gifstoffen. Andere poses stimuleren bijvoorbeeld de vertering. Verder zorg je met yoga voor ruimte in je lichaam doorheen de stretching en werk je aan een goede ademhaling. Als kers op de taart krijg je meer lichaamsbewustzijn en werk je aan een gezonde mindset, ook naast de mat.

Tip: Lijkt yoga een beetje te hoog gegrepen voor je? Weet dan dat alles om het proces draait (en niet het eindresultaat) of werk aan je zelfvertrouwen via stretching.

Zweten maar!

“Elke cardiovasculaire activiteit is een detox. Als je zweet, verlies je water en dus ook veel toxines. Vergelijk het met een groene vijver opkuisen. Achteraf neem je met het drinken van water weer nieuw vocht op in je cellen. Bronwater is ideaal! Eet je bovendien gebalanceerd of doe je een sapjeskuur, dan neem jij je dagelijkse portie mineralen, vitaminen en fytonutriënten op. Al deze stoffen zijn broodnodig voor een goede leverwerking. Eet je daarentegen ongezond, dan zadel jij je lever met nog meer opkuiswerk op en loop je risico op een vervette lever.

Tip: Begin je met cardio, voeg dan zeker spinning aan je programma toe. De impact is minder groot dan bij hardlopen of Body Attack.

Krachtpatsen

“Voor een mooie, rechte en correcte houding heb je spieren nodig, zeker rug- en buispieren. Zeker als je veel bureauwerk doet, is het versterken van je rug en openen van je borstkas met krachttraining geen overbodige luxe. Zo neem je spanningen in de nek weg én adem je beter en dieper, goed voor meer zuurstof in je lichaam. Bovendien zal je dankzij je basiskracht meer in staat zijn om de yogaposes of cardiosessies langer aan te houden.”

Tip: Van Bodypump word je heus geen bodybuilder. Doordat de groepsles inzet op veel herhalingen, werk je vooral aan je spieruithoudingsvermogen.

Alle groepslessen van L’Usine in Brussel ontdekken doe je tijdens de detoxweek, van maandag 8 januari tot en met zondag 14 januari. Kom eens langs bij Guldenvlieslaan 56 in Elsene, ontdek alle info op de website van L’Usine of contacteer de gym telefonisch via 02 534 14 62.

You May Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>