Veg & Tables #1: zo maak je zelf een veggieburger

Natural High Magazine serveert elke twee maanden een recept met tips en tricks van plantbased foodie Michael Ternoot. Overdag is Michael voedingsdeskundige, als de avond valt is hij bezieler van de foodblog Veg & Tables. Zijn handelsmerk? Recepten met kleurrijke groenten en natuurlijke producten, weg van alle hypes en mét smaakbomeffect.

(c) vegandtables.com

“Burgertenten komen als paddenstoelen uit de grond, maar met vegetarische burgers stel jij je maag vaak teleur. Vegetarische burgeralternatieven in de supermarkt zijn ook niet bepaald superieur. Ze zitten vaak boordevol vet en/of suiker, hebben een droge textuur en zijn meestal gepaneerd. Hoewel sommige supermarkten vandaag wel alternatieven bieden, gaat er toch niets boven een verse zelfgemaakte versie, zonder additieven én met verse kruiden.”

“Een sappige vleesburger omtoveren tot een vegetarische variant is een hele opgave. Nochtans zijn de mogelijkheden oneindig. Het belangrijkste aspect van een burger is de smaak umami, die sterk aanwezig is in meatburgers. Na enkele experimenten heb ik het ultieme geheim achter een smaakvolle vegetarische burger ontrafeld. Rooster de groenten eerst en maak de burgers – en eventueel de bijbehorende chutney – een dag op voorhand zodat de smaken zich op en top vermengen.”

Mijn tips voor de ideale veggieburger:

  • Gebruik een vezelrijke groente die voldoende textuur geeft aan de burger als basis, zoals rode biet. Alternatieven zijn zoete aardappel, wortelen en bloemkool.
  • Combineer deze basis met granen of peulvruchten: deze zorgen voor binding, slorpen het overtollige vocht op en leveren ijzer. Denk aan havervlokken, quinoa, rijst, kikkererwten, linzen, enzovoort.
  • Voeg noten en zaden toe voor extra textuur en om de voedingswaarde te doen stijgen. Walnoten, hazelnoten, chiazaad, pompoenpitten en noem maar op, alles kan!
  • Gebruik ook eieren zodat je burger een samenhangend geheel vormt en je ook vitamine B12 binnenkrijgt.
  • Voeg naar eigen smaak kruiden en specerijen toe.
  • De broodjes haal ik bij Het Natuurhuis in Antwerpen en zijn van het merk Zonnemaire.

Recept: rodebietenburger

Ingrediënten (voor 4 burgers)

Voor de chutney: 1 rijpe mango, 2 rijpe tomaten, 1 rode ui, 1 cm verse gember, 1 medjool dadel, 1 el olijfolie, 2-3 eetlepels appel-cider azijn, 1/2 theelepel mosterdzaad, gemalen, 1 el garam masala

Voor de hamburgers: 3 middelgrote bieten, 2 el olijfolie, 1 kleine ui (gesnipperd), 1 teentje knoflook, geperst, een handvol walnoten (verpletterd), 1 theelepel venkelzaad (gemalen), 130 g gekookte kikkererwten, 1 middelgroot ei, 150 g havervlokken, peper en zout

Voor de dressing: 3 eetlepels Griekse yoghurt, 1 el tahin, peper en zout, 1 theelepel citroensap

Voor de afwerking: 4 spelbroodjes, kiemgroenten

Werkwijze

Voorbereiding

  • Maak de chutney als dat kan op voorhand. Snijd de mango, tomaten en ui in gelijke blokjes. Hak de gember en medjool dadel fijn. Verhit de olijfolie op middelhoog vuur en bak de mango, tomaten, ui, gember en dadel 1 minuut. Voeg het gemalen mosterdzaad en garam masala toe en meng. Voeg de azijn toe. Zet het vuur lager en laat 15 minuten sudderen met het deksel op de pan. Haal van het vuur, doe in een luchtdichte doos en zet een nacht in de koelkast.
  • Schil en snijd de bieten om de burgers te maken. Rooster ze gedurende 10 minuten in de oven op 180 °C.
  • Verhit 1 el olijfolie en laat de ui en knoflook glazig worden. Voeg de walnoten en het gemalen venkelzaad toe en bak nog een minuut. Doe in een keukenmachine, met de geroosterde bieten en kikkererwten. Puls op hoge snelheid gedurende 20 seconden. Doe het mengsel in een grote kom. Voeg het ei toe en meng. Breng op smaak met zout en peper. Voeg de havervlokken toe en meng opnieuw. Zet weg in de koelkast voor een uur (of een nacht), zodat de haver het vocht kan opnemen en je een stevige massa krijgt.

Grillen en afwerking:

  • Vorm de 4 burgers met je handen of gebruik een metalen ring.
  • Gril de rodebietburgers een paar minuten aan elke kant.
  • Meng voor de dressing alle bovenstaande ingrediënten.
  • Neem de basis van een speltbroodje. Leg daarop wat rodebietbladeren en smeer er yoghurt-tahin dressing op. Leg er de bietenburger op. Bestrijk met de chutney en top met kiemgroenten.

Michael Ternoot (c) vegandtables.com

Meer info over en recepten van Michael Ternoot vind je op www.vegandtables.com of volg hem op Instagram.

You May Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *