In de keuken van raw foodchef Julie

Na hun pop-up restaurant Essence in Gent, lanceren raw foodchefs Julie Van den Kerchove en Simon Matthys de All Good Snack Box, vol rauwe en veganistische snacks die je energieniveau verhogen en je zin in zoute en zoete tussendoortjes bevredigen.

Alle tussendoortjes zijn homemade en bestaan voornamelijk uit groenten, fruit, noten en zaden. Bovendien blijven deze pure ingrediënten vrij van kooktemperaturen boven 48 °C om zoveel mogelijk vitaminen, mineralen en smaak te behouden. Natural High Magazine schuift aan voor een pittig gesprek.

www.julieslifestyle.com

Raw food is hot in de Verenigde Staten. Hoe kwam jij met deze eetfilosofie in aanraking?

Julie Van den Kerchove: “Ik heb raw food ontdekt doordat ik rond mijn negentiende kampte met aanhoudende vermoeidheid. Gezien geen enkele dokter me kon vertellen wat er fout was, ging ik zelf op zoek naar het verband tussen voeding, energie en gezondheid. Na een gesprek met een macrobiotische voedingsdeskundige ruilde ik suiker, brood, zuivel en verpakte maaltijden in voor verse groenten, granen, vruchten en zaden. Vegetarisch was ik al sinds mijn vijftiende. Mijn energieniveau steeg een beetje, maar ik bleef moe. Uiteindelijk vernam ik van een arts, Daan De Coninck uit Rumbeke, dat ik chronische klierkoorts had. Dankzij zijn begeleiding en raw food herstelde mijn energieniveau. Maar er waren nog meer voordelen. Mijn huid straalde, ik kreeg minder zin in zoet en ik ben de laatste drie jaar niet meer ziek geweest. Vandaar dat mijn vriend en ik heel impulsief besloten om in Californië het culinaire aspect van raw food te ontdekken.”

Wat heb je allemaal geleerd in Californië?

“We reisden van noord naar zuid en brachten een bezoek aan alle raw foodrestaurants. Vervolgens kregen we een opleiding aan het Living Light Culinary Institute. Enerzijds heb ik geleerd dat je alle gerechten – ook comfortfood zoals pizza en pasta – kunt omvormen naar een gezonde versie op basis van groenten, fruit, noten en zaden. Anderzijds bleef mijn energieniveau er heel stabiel en de klierkoorts onder controle. Eens terug in België, zijn we meteen met workshops en catering gestart.”

Wat raad je beginnende raw foodies aan?

“Neem tijd voor je ontbijt. Kies in plaats van een boterham voor een groene smoothie met bladgroen. Het bladgroen geeft je extra mineralen en een energieboost, zonder piek in je bloedsuiker. Bij een gewone fruitsmoothie kan dat wel het geval zijn en heb je sneller zin in een zoet tussendoortje. Daarbovenop is het wetenschappelijk bewezen dat als je ’s morgens je hersenen programmeert met de juiste voeding, je doorheen de dag meer zin krijgt in gezonde gerechten. Deze smoothie combineer je met extra fruit, zelf samengestelde muesli of granola. Zo kom je langer de dag door. Een tweede tip is om bij je lunch of avondmaal – of beide – een salade toe te voegen. Dat hoeft niets speciaals te zijn. Alleen al aan elke maaltijd rauwe groenten toevoegen, heeft een grote invloed op je vertering en verwijdert gifstoffen in je lichaam.”

green smoothie (c) julieslifestyle

Wat eet je dan overdag tijdens de lunch en het avondmaal?

“Mijn lunch is een grote salade met quinoa. ’s Avonds eet ik geen raw food en kies ik meestal voor gestoomde groenten of soep. Zeker op koude winterdagen voel ik me daar beter bij. Naar je lichaam luisteren is belangrijk. Zo eet ik zelf nog af en toe eitjes van de kippen van de ouders van Simon en kaas van rauwe geitenmelk. Bovendien houd ik mijn calorieopname in het oog, want een salade met groenten en fruit is veel lager in caloriegehalte dan een salade met kip of vis of een klassieke Vlaamse maaltijd met aardappels en vlees. Je verteert sneller en hebt meer nodig om je energieniveau te behouden.”

Welke soorten groenten en fruit geven je extra veel energie?

“Alle groenten die door hun zaadjes onder de vruchtencategorie vallen en licht verteerbaar zijn. Denk aan komkommer, tomaat en paprika. Verder bladgroen – zoals een gewone salade, andijvie of witloof – en spinazie, boerenkool en snijbiet. Al deze groenten helpen je ontgiften en geven veel energie omdat ze rijk zijn aan proteïnen, plantaardige eiwitten en mineralen. Daardoor stimuleren ze tevens je spieropbouw. Samen met de gezonde suikers van fruit houden ze je energiepeil constant.”

www.julieslifestyle.com

www.julieslifestyle.com

Welke juices en smoothies drink behoren tot je top 4?

Venkel en peer zijn een match made in heaven, daarnaast is mijn watermeloenlimonade een echte aanrader voor warme zomerdagen. Enorm verfrissend & hydraterend! Verder voeg ik heel vaak thee (rooibos of groene thee) toe aan mijn groene smoothies, het is lekker en ontgift extra. Als ik zin heb in zoet kies ik voor een mix van macapoeder en banaan. Dit dessert in een glas zit boordevol plantaardige proteïnen en superfoods voor meer energie.”

www.julieslifestyle.com

green-tea-energy-smoothie (c) julieslifestyle

Welke zijn je favoriete gezonde adressen hier of in het buitenland?

Publiek Gent biedt geen veganistische keuken, maar chef-kok Olly houdt altijd rekening met mijn vragen en serveert de lekkerste lichte gerechten op basis van seizoensgroenten en kruiden. En: ze hebben suikervrije desserts! Bij Food For Friends in het Britse Brighton vond ik de beste vegetarische keuken die ik al geproefd heb, met veganistische opties. In Kensington in Londen is Whole Foods Market dé place to be voor raw food snacks, juices & smoothies. De lunchbuffetten zijn er ongelofelijk lekker, een droom voor wie grotendeels plantaardig eet. In Los Angeles is Café Gratitude een must-visit als je houdt van raw en vegan food. Probeer zeker de Ice Cream Sundae met vanille-ijs, kokosroom en chocoladesaus. Nog in Los Angeles, bij Sun Café, zijn de Kale Colossus – een salade – en Fiesta Burger legendarisch. Ten slotte is Gracias Madre in San Francisco een echte aanrader voor wie houdt van de Mexicaanse keuken! Alle gerechten zijn vegan & 100% organic.”

Wat eet je voor of na het sporten?

“Als ik ’s morgens 20 à 30 minuten sport, drink ik enkel water. Na het sporten drink ik meerdere glazen groene smoothies. Daarna meestal nog een kom zelfgemaakte muesli of granola of een ontbijtkoek met banaan en haver als ik weinig tijd heb. Als ik ’s avonds sport, eet ik 1 uur voor het sporten vers fruit, enkele brownietruffels of een energiereep met banaan en boekweit. Na het sporten eet ik dan mijn gewone avondmaaltijd. Soms drink ik 1 uur voor het sporten ook een proteïneshake zoals deze bessenshake of deze Superfood Shake.”

Hoe vaak sport je?

“Ik probeer minstens 5 keer in de week te sporten, liefst ’s morgens. Vaak zet ik een snelle HIIT-workout (High Intensity Interval Training, nvdr.) op of een dvd van Jillian Michaels. Een keer per week ga ik zwemmen, verder ben ik een grote fan van yoga en Pilates. De Youtube-filmpjes van POP Pilates en de yoga-dvd van Mandy Ingber – de yogalerares van Jennifer Aniston – zijn beide echte aanraders!”

All Good_Banaan Boekweit Energierepen 3

Chocolade Granola 2

All Good_Teriyaki Cashews

All Good_Box Large

Meer info?

De All Good Snack Box is verkrijgbaar in 3 verschillende formaten (small 39 euro, standaard 49 euro en large 79 euro) en omvat onder meer Krokante Kaneel Granola, Banaan Boekweit Energierepen, Banaan Haver Ontbijtkoekjes, Brownie Superfood Truffels, Teriyaki Cashews, Mexicaanse Tortillachips en Amandel Cashew Kaascrackers.

www.julieslifestyle.com

Bestellen kan via www.allgoodcuisine.com, elke snack wordt aan huis geleverd binnen de 2 à 3 werkdagen.

Meer recepten en info vind je op www.julieslifestyle.com

You May Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *