Veg & Tables #2: zo maak je zelf granola

Natural High Magazine serveert elke twee maanden een recept met tips en tricks van plantbased foodie Michael Ternoot. Overdag is Michael voedingsdeskundige, als de avond valt is hij bezieler van de foodblog Veg & Tables. Zijn handelsmerk? Recepten met kleurrijke groenten en natuurlijke producten, weg van alle hypes en mét smaakbomeffect.

“Iedereen weet intussen dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd is van de dag. Je energiereserves raken gedurende de nacht uitgeput en bij het opstaan heb je nood aan nieuwe energie. Naast brood zijn ontbijtgranen immens populair aan de ontbijttafel. Jammer genoeg zitten deze vaak boordevol geraffineerde suikers, zeker muesli, cruesli en granola. Opteer daarom voor zelfgemaakte muesli of granola zodat deze enkel natuurlijke suikers bevat. Hier vind je een recept op basis van havermout en boekweit, super easy én snel!

“Havermout is een afgeleid product van het graangewas haver. De kiem van haver bevat meer vet dan deze van andere graangewassen (7% tegenover 2%) maar dat is ook het enige nadeel. Haver bevat alle essentiële aminozuren en een hoog gehalte aan auxinen (een antioxidant, nvdr. Daarnaast heeft het een lage glycemische index waardoor het langzaam door ons lichaam wordt verteerd en zo de suikerspiegel onder controle blijft. Daarenboven bevat haver bèta-glucanen of oplosbare voedingsvezels, met een wetenschappelijk bewezen cholesterolverlagende werking. Van smaak zijn ze trouwens van nature licht zoetig.”

“Boekweit is dan weer het driehoekige zaad van een plant verwant aan rabarber en zuring. Hoewel het technisch gezien gaat om een pseudograan, wordt boekweit geclassificeerd en toegepast als een graan. Boekweit bevat net zoals haver alle essentiële aminozuren, het bevat de antioxidant rutine en is glutenvrij.”

Recept: boekweitgranola

Ingrediënten (voor ongeveer 300 gram granola)

Voor de granola: 150 g havermoutvlokken, 100 g boekweitkorrels, 25 g kokosschilfers, 30 g hazelnoten (fijngehakt), 25g walnoten (fijngehakt), 20 g rozijnen, 1 el lijnzaad, 1 el bijenpollen, snuifje zeezout, 3 el kokosolie, 2 el honing, 1 tl vanille-extract, 3 el ongezoet cacaopoeder

Voor de dressing: 3 el Griekse yoghurt, 1 el tahin, peper en zout, 1 tl citroensap

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 160°C.
  • Meng in een grote kom alle droge ingrediënten, met uitzondering van de cacaopoeder.
  • Smelt de kokosolie indien nodig. Meng in een kleine kom de kokosolie, honing, vanille-extract en cacaopoeder.
  • Giet deze vloeistof bij het havermout-boekweitmengsel. Bekleed een bakplaat met bakpapier en strijk hierop het mengsel uit.
  • Bak 15-20 minuten in de voorverwarmde oven. Neem uit de oven en laat volledig afkoelen.
  • Serveer met yoghurt en vers fruit.

Michael Ternoot (c) vegandtables.com

Meer info over en recepten van Michael Ternoot vind je op www.vegandtables.com of volg hem op Instagram.

You May Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>