Getest: Aerial Yoga bij Aspria in Brussel

De hangdoeken in de Brusselse sportclub Aspria Arts-Loi hebben wat van een Cirque du Soleil-sessie voor starters. Welkom in de les Aerial Yoga, een gloednieuwe vorm van yoga die flirt met de wetten van de zwaartekracht.

www.aerial-yoga.nl

“Aerial Yoga combineert oefeningen uit yoga en pilates met bewegingen uit de acrobatie en dans”, legt lesgever Christina Tzannetakis uit. “De hangdoek helpt je en laat je sommige posities langer aanhouden. Denk aan klassieke yogaposities zoals de neerwaartse hond, die zonder doek na enkele minuten pijn kan doen aan je handpalmen, vuisten, schouders of benen. Tegelijk daagt het hangdoek je uit, omdat sommige houdingen veel concentratie, balans en spierkracht vragen.”

De opwarming bestaat uit een mini-meditatie, waarbij we ons met de voeten tegen elkaar in het hangdoek nestelen. Een behoorlijk klungelig avontuur voor ondergetekende en dus pieker ik tijdens mijn meditatie – waarbij het eigenlijk de bedoeling is om aan niets te denken – over twee dingen. Een, kan ik eruit vallen? En twee, hoe zal ik de rest van de les overleven?

Sterkere buik- en rugspieren

Na een reeks opwarmingsoefeningen, krijg ik tijdens een reeks opstaande poses meer en meer vertrouwen in het hangdoek. We vliegen naar voren met de stof als steun onder de schouderbladen, laten ons naar achteren vallen en hangen zelfs als volleerde yogi’s in het doek. Al snel begrijp ik dat allemaal om een goede startpositie draait, net zoals aandachtig luisteren naar de instructies en een balans tussen mezelf en het doek.

“Leren werken met het doek is een van de moeilijkste opgaven”, bevestigt Christina. “Bij sommige poses, zoals ondersteboven hangen of bij de liggende en zittende ontspanning in het doek, ben je er volledig afhankelijk van en is een volledige overgave troef. In andere gevallen helpt het doek je, maar je mag er ook niet te veel op vertrouwen. Immers, hoe minder je afhankelijk bent van het doek, hoe meer werk voor je lichaam.”

“Neem bijvoorbeeld de tafelpositie, waarbij je met je voeten op de grond en handen in het doek een rechte rug aanhoudt. Als je teveel van je gewicht in het doek plaatst, is de houding van je bovenlichaam en ruggengraat verkeerd en span je de buikspieren amper op”, aldus Christina. Een gemiste kans voor je core en bovenlichaam. Ook bij evenwichtsoefeningen, zoals de boomhouding, word je meer uitgedaagd als je minder afhankelijk bent van het doek.

www.aerial-yoga.nl

In het tweede deel van de les verleggen we de focus naar de handen en grond. Passeren onder meer de revue: een neerwaartse hond met een been in het doek en de plankpositie met mijn voeten in het doek en handen op de grond. En ja, we houden deze pose minutenlang aan. Behoorlijk intens, want net zoals bij TRX hangen mijn voeten vast en is opgeven geen optie. Meer dan anders let ik op mijn houding. “Dat komt door het doek”, zegt Christina. “Dankzij de extra steun heb je minder kracht nodig om de positie vol te houden en meer tijd om aandacht te besteden aan je lichaamslijnen en een rechte houding van je rug.”

Aerial Yoga © www.naturalhighmag.com

Voeten in de lucht

Een ander voordeel van Aerial Yoga is dat het je een opstap geeft naar inversies: jezelf omkeren met een verticale ruggengraat. “Deze kop- en handstanden zorgen voor een goede zuurstoftoevoer in je lichaam en brengen weer bloed naar je hersenen”, aldus Christina. “Toch zijn deze standen heel uitdagend voor het bovenlichaam en hebben veel mensen schrik om ze uit te voeren. Dankzij het doek leer je jezelf stap voor stap comfortabel voelen in een omgekeerde pose, terwijl het neerhangen je ruggengraat uitrekt.”

_MG_9356

Echte inversies schrapt Christina vandaag van het programma. Wat we wel doen is de ruggengraat uitrekken met rechte of zijwaartse rugbuigingen. In het hangdoek achteruit hangen is een prima alternatief voor de boog, een oefening die ik door mijn gevoelige rug meestal van het programma schrap. Het heen en weer wiebelen is bovendien heerlijk relaxerend en wist alle spanningen uit mijn lichaam. “Aerial Yoga verlaagt zo de druk op je wervelkolom”, vervolgt Christina. “Daardoor krijg je meer ruimte tussen de wervels, waardoor je bewegingsvrijheid vergroot, eventuele pijn- of stressklachten verminderen en je nek, schouders en rug ontspannen.”

De beweeglijke en speelse buigingen aan het einde van de les zijn de perfecte aanloop naar de afkoeling met kleine grondoefeningen en een relaxatie. Eens terug met mijn twee voeten op mijn yogamatje voel ik me bijzonder ontspannen. En: een tikje meer zelfzeker dan anders. “Aerial Yoga geeft een boost aan je zelfvertrouwen, omdat je bij de inversies en acrobatische oefeningen je angsten overwint”, beaamt Christina. Hoezo, yoga is zweverig?

Aerial Yoga © www.naturalhighmag.comAerial Yoga © www.naturalhighmag.com

Aerial Yoga werd door Janneke van Amelsvoort naar Nederland en België gebracht. Volg de lessen bij Aspria Arts-Loi in Brussel.

Lees dit artikel in het Frans.

You May Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>