Nieuwe gym #2: L’Usine in Brussel

Na Parijs en Genève landt de hippe fitnessclub L’Usine nu ook in onze hoofdstad. Natural High Magazine spreekt met medeoprichter Patrick Rizzo en traint er op het ritme van de sterren.

L'USINE BRUXELLES LOBBY - Photo© Teddy Bob - Teddy Style Agency

“Het geheim van L’Usine? Veertig jaar fitnesservaring en een luxueuze uitstraling”, aldus Patrick Rizzo, samen met Patrick Joly oprichter van L’Usine en beide ex-Club Med Gym. De Parijse peetvader van de fitnessindustrie weet waarover hij spreekt wanneer hij me een rondleiding geeft in zijn nieuwste paradepaardje op de Brusselse Louizalaan.

“We werken al sinds de jaren 80 in de wereld van fitness en hebben heel wat evoluties gezien. Momenteel is er een tendens van low cost, iets waar we met L’Usine een heus tegengewicht voor bieden. Dankzij onze avant-garde look en chique uitstraling, groeiden we op tien jaar tijd uit tot een van de meest hippe en mooie fitnessclubs van Frankrijk.”

Het klantenbestand is van dezelfde gewichtsklasse als het decor. Lenny Kravitz, Kim Kardashian, Nathalie Portman, Scarlet Johansson, Kanye West, allemaal komen ze er in alle discretie trainen als ze in Parijs zijn. “Toch willen we geen copy-paste van het clientèle van Parijs maken in Brussel”, zegt clubdirecteur Vincent Espejel. “We mikken op sportieve mensen die in de buurt werken.” Vrij vertaald: een dynamisch en stedelijk publiek.

Materiaal met een ster

In Brussel doet de inrichting de merknaam van L’Usine evengoed eer aan. Donkere tinten, rood leer en zalen met natuurlijk licht of paarse verlichting wisselen elkaar af en zorgen voor een industrieel en toch gezellig gevoel. “Licht is ontzettend belangrijk voor ons, want het brengt je meteen in de juiste sfeer”, aldus Rizzo. Verder vloeien de verscheidene ruimtes naadloos in elkaar over, met als resultaat een heel open en overzichtelijke architectuur.

L'USINE BRUXELLES STRETCHING 2 - Photo© Teddy Bob - Teddy Style Agency

L'USINE BRUXELLES LE PLAYGROUND 1 - Photo© Teddy Bob - Teddy Style Agency

Gelukkig biedt L’Usine meer dan fraaie looks alleen. “Sport is en blijft onze core business”, benadrukt Rizzo. “Net zoals andere clubs bieden we klassieke groepslessen zoals spinning – op Keiser-fietsen – en Body Pump, samen met lessen onder onze eigen signatuur.” Denk aan veelzeggende lessen zoals Sexy Sculpt en Bikini of de Super 7-krachttraining. “Verder zetten we in op yoga. In Parijs bieden we meer dan 10 verschillende soorten aan en ook in Brussel groeien we toe naar dit ambitieus programma.”

We wandelen verder naar de zone voor conditietraining met machines. “Kijk, dit toestel is werkelijk het neusje van de zalm.” Patrick Rizzo springt op een Adaptive Motion Trainer (AMT) van het merk Precor en toont de verscheidene bewegingen die je met dit toestel kunt maken. “Je kiest zelf de lengte van de bewegingen. Met de step train je vooral de billen, met langere loopbewegingen train je meer de kuiten.”

L'USINE BRUXELLES ESPACE CARDIO 2 - Photo© Teddy Bob - Teddy Style Agency

L'USINE BRUXELLES MUSCULATION 2 - Photo© Teddy Bob - Teddy Style Agency

L'USINE BRUXELLES LA FORGE 1 - Photo© Teddy Bob - Teddy Style Agency

De zone voor krachttraining is even indrukwekkend. Daar spot ik toestellen van Cybex. “Geleid trainen met machines is op maat van beginners. Het is veilig, maar je werkt wel minder aan de diepe spiervezels dan dat je met de vrije gewichten traint. Opdat je zo snel mogelijk zelfstandig en met vrije gewichten aan de slag kunt, raden we altijd een sessie personal training aan.” Voor wie houdt van het meer ruwe werk, is er ook een meer functionele zone met losse gewichten en boxen.

Persoonlijke training troef

Helemaal vooraan in de club liggen de matjes voor personal training en stretching. “In Parijs geven we meer dan 16.000 uren personal training per jaar en hebben we een team van 35 coaches. Dat zijn we hier ook aan het uitbouwen”, aldus Rizzo. Zelf krijg ik een uur training van Bruno Araujo.

L'Usine Brussels (c) www.naturalhighmag.com

We starten rustig en warmen op met de foamroller. “Deze rol werkt net zoals een massage in op triggerpoints en maakt je spieren los. Ook na de training of bij pijnlijke spieren kun je de foamroller gebruiken, zo blijven ze soepel en lang. Je werkt altijd van boven naar onder. Hoe meer pijn het doet, hoe meer efficiënt.”

Daarna doen we enkele oefeningen voor de billen en de lage rug. “Voor mensen met een zittend beroep is dit ideaal, want het versterkt je billen, schouders en onderrug.” Ah, oui! Zeker de oefening waarbij ik mijn been zijwaarts heen en weer beweeg, voelt heerlijk aan.

Ook tijdens de mobiliteitstraining met een focus op de rug lijkt het alsof ik mezelf een massage geef. Denk aan de child pose met zachte bewegingen van links naar rechts. Of een plankpositie op de knieën waarbij ik mijn arm naar boven en terug naar beneden breng. “Dit soort oefeningen is goed als je net zoals jij veel sport en wat herstel kunt gebruiken”, aldus de coach. “Tegelijk zijn ze functioneel en versterken ze je.”

Planken en kettlebells

We schakelen over op echte plank-oefeningen. “Er zijn eindeloos veel combinaties met planken en ze spreken het hele lichaam aan, ook de diepe spieren waaraan je uiteindelijk je kracht dankt.” We houden de planken samen 1 minuut aan, gevolgd door dynamische stabiliteitsoefeningen met een een bal. Eerst moet ik enkel de plank aanhouden met de ellebogen op de bal, daarna vraagt Bruno me om wat rond te draaien. Natuurlijk val ik om. Walvis-gevoel: hoog. Uitdaging: groot.

Changement de décor. Bruno en ik trekken naar functionele zone voor een circuittraining. De eerste uitdaging is een klassieke kettlebelloefening, waarbij ik de kettlebell naar boven zwaai en mijn heupen lichtjes naar boven breng. Dit combineert Bruno met twee oefeningen die inzetten op coördinatie en stabiliteit: een lunge waarbij ik een kettlebel onder mijn been doorgeef in het andere hand en een bal omhoog gooien en opvangen met een squat. Alsof hij raadt dat ik wel een krachtbeest ben, maar dat coördinatie met gewichten voor mij een uitdaging is.

L'Usine Brussels (c) www.naturalhighmag.com

Na het circuit is het tijd voor een deugddoende stretching. “Na een intensieve training, raad ik meestal aan om 5 minuten te wandelen of fietsen als cool down. Zo vermijd je dat het melkzuur in je spieren blijft en je de volgende dag stijf bent. Wij deden het rustig aan en kunnen meteen stretchen.”

Ik nestel me neer op mijn matje en verrassend genoeg doen we de stretching met twee. “Stretchen is heel belangrijk voor je spieren. Het laat je bovendien toe de stresshormonen die je aanmaakt tijdens de training te doen dalen en helemaal tot rust te komen. Met twee gaat dit beter en gaan we verder in de bewegingen”, aldus Bruno. “Ik tast je grenzen af en jij kunt helemaal relaxen.”

Resultaat? Mijn rug voelt vrij aan en ondanks de lichte sessie voel ik me strak en fit. Bruno voelde mijn noden uitstekend aan en verpakte dit in een aangename en toch nuttige trainingsessie. Nagenieten doe ik in de kleedkamers met sterallures.

Bruno Araujo

L’Usine, Guldenvliesaan 56, 1060 Brussel. Tel. 02 534 14 62. Meer info op www.usinesportsclub.com

You May Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>