Mudra’s #2

Mudra’s zijn poses (asanas) voor je handen. Ontdek hier mijn tweede reeks favoriete mudra’s en de invloed op je lichaam en geest!”

Yoni Mudra (zegel voor rust)

“De Yoni Mudra helpt jou jezelf losmaken van de chaos van de buitenwereld en brengt je geest tot rust. Yoni betekent ‘baarmoeder’ in het Sanskriet, wat erop duidt dat je met dit handgebaar geen contact met de buitenwereld hebt, en dus ook geen vereeuwiging van je bewustzijn. Deze Yoni Mudra is ideaal als je een stap achteruit wil zetten, jezelf wil verankeren en opnieuw wil verbinden met je vrouwelijke kracht.”

  1. Zit neer in een meditatiehouding zoals de Sukha Asana (gemakkelijke houding).
  2. Recht je rug en richt je borst en hoofd naar boven.
  3. Breng je handpalmen samen met rechte vingers en richt je rechte duimen naar de lucht.
  4. Houd het contact tussen je vingertippen, maar breng de handpalmen verder van elkaar. Richt de handpalmen naar beneden zodat je een neerwaartse driehoek krijgt en je duimen in verbinding staan met je navel.

Voordelen?

Met de Yoni Mudra kalmeer, stabiliseer en versterk jij je zenuwstelsel. Je krijgt meer energie, je geest komt tot rust, stress ebt weg en je wint aan mentale duidelijkheid.”

Padma Mudra (zegel van de lotus)

“De Lotus Mudra staat in het Sanskriet ook bekend als Padma Mudra of Pankaj Mudra. Laat je inspireren door de schoonheid van dit handgebaar en de volharding van een lotusbloem. De Lotus Mudra is gelinkt aan je vierde chakra, de hartchakra of Anahata Chakra, en helpt je inspelen op de energie van je hart, mededogen, vergeving, vreugde en vriendelijkheid inclusief. Als je deze Lotus Mudra doet, werk je met je hart en het principe van geweldloosheid (Ahimsa) en vriendelijkheid. Zelfs als jij je op een donkere plek bevindt, je kunt je altijd bewegen naar het licht. Probeer de Lotus Mudra in zitposes, Tadasana (bergpose) en krijgerposes.”

  1. Zit neer in een meditatiehouding zoals de Sukha Asana (gemakkelijke houding).
  2. Recht je rug en richt je borst en hoofd naar boven.
  3. Breng je handen samen voor je hart en richt je duimen naar je borstkas. Laat je handpalmen en vingers raken.
  4. Strek de wijs-, midden, en ringvinger en open ze wijd zoals een lotusbloem.

Voordelen?

Je ontgift het lichaam, relaxeert en zuivert de geest en verhelpt zweren en koorts. Bovendien krijgt een meer liefdevolle houding tegenover anderen en voel je vele plaats en liefde in je hart.

Meer info over Mounira Bazzi en Living Yoga in Antwerpen vind je op mounirabazziyoga.blogspot.be en Facebook. Lees hier het interview met Mounira.

Een vraag over yoga? Mail Mounira via mounirabazzi@live.be

Fotocredit: Vincent Van Reusel, Mounira draagt Under Armour.

You May Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>