Meer snelheid, kracht en mobiliteit met de juiste zool

Bij voetpijn of -problemen zijn steunzolen of corrigerende schoenen de meest voor de hand liggende oplossing. Toch houden deze zolen geen rekening met de rest van je bewegingspatroon. De sturingszolen van het sportlabo VIGO werken anders en beloven je meer kracht, explosiviteit, snelheid en mobiliteit bij het lopen, fietsen en fitnessen.

(c) www.vigogroup.eu

VIGO is onder onder andere partner van met Royal Sporting Club Anderlecht, de wielerploeg Lotto Soudal en de familie Borlée. Moet je topsporter zijn om zolen van VIGO te dragen?

Eddy Mellaerts: “Het is inderdaad zo dat heel wat topsporters de weg naar ons VIGO-labo vinden om komaf te maken met aanhoudende blessures of om toekomstige blessures te voorkomen. Tussen onze klanten vind je onder andere wielrenner Tim Wellens, voetballer Romelu Lukaku, zeilster Evi Van Acker en tennisster Kim Clijsters. Toch heeft iedereen die veel beweegt baat bij onze sturingszolen. Ze bieden een oplossing voor klassieke voetafwijkingen zoals doorgezakte voetgewelven, platvoeten en holle voeten, maar ook voor meer algemene problemen zoals knie- of rugklachten, instabiliteit, pijnlijke voeten, eeltvorming, het regelmatig omslagen van de voetgewrichten of bloeddoorstromingsproblemen. We krijgen veel fervente recreanten over de vloer, maar evengoed jonge én oudere mensen die met een Start to run-programma beginnen.”

Welke fout maken startende sporters?

“De meeste beginners maken de juiste reflex door te investeren in goed schoeisel. Ze worden begeleid door een sportwinkel, maar 80 tot 85% van de schoenen op de markt zijn correctieschoenen en slechts 10 tot 12% is neutraal. Omdat niemand perfect is, krijgen velen een correctieschoen aangeraden. Doordat deze schoenen de voetbeweging corrigeren zonder rekening te houden met de effecten op het hele lichaam, verhoog je echter de kans op blessures. Dat is ook zo bij klassieke steunzolen.”

Wat is het verschil tussen corrigeren en sturen?

“Corrigeren zoals dat de voorbije 25 jaar bijna uitsluitend gebeurde is heel ingrijpend. Er ontstaat een heel ander stap- en loopprofiel, vaak onaangepast aan je natuurlijke en persoonlijke afwikkelingsproces. Als je de positie van de voet verandert zonder controle over dit dynamische proces, dan riskeer je dat ook de heup, knie, rug en nek zich aanpassen. Met klachten als gevolg, want dit voelt heel onnatuurlijk aan voor je lichaam. Heel wat mensen die langdurig correctiezolen dragen, krijgen dan ook beperkingen in de voetafwikkeling. Hun gewrichten zitten vast, hun mobiliteit vermindert en de spieren worden korter. Onze sturingszolen herstructureren de anatomische posities van je gewrichten op een manier die wel natuurlijk aanvoelt. We grijpen dus minder drastisch, hard en geforceerd in en optimaliseren je natuurlijk loop- en stapprofiel.”

Jullie kijken naar meer dan de voet alleen en brengen het effect van je voetbeweging op je totale bewegingspatroon in kaart. Hoe?

“We nodigen je uit voor een ganganalyse in ons laboratorium met snelle camera’s en een loopband met drukplatform, waarbij je eerst blootsvoets stapt en dan loopt. Na deze biomechanische screening in 3D weten we hoe je lichaam stilstaat of beweegt op basis van je stap- en looppatroon. Dit natuurlijke afwikkelingsproces gaan we met onze zolen sturen en optimaliseren. Eens we weten hoe je blootvoets loopt, bestuderen we de impact van je zolen of schoenen. Zo analyseren we wat er allemaal verkeerd loopt op verschillende niveaus. 90% van de klachten van lopers is immers functioneel en staat los van een onderliggende blessure.” Om welke functionele klachten gaat het dan? “Goh, een lichaamshelft die beter ontwikkeld is dan de andere helft, meer krachtige dijspieren vooraan dan achteraan, spieren die onderdoen op vlak van soepelheid, stabiliteitsproblemen, verschillen in druk bij het neerzetten van de voeten… Dit achterhalen we allemaal na de ganganalyse.”

IMG_6891

Proprioceptieve zolen corrigeren je voet actief. Doen jullie een beroep op deze techniek?

“Deze zolen stimuleren via drukpunten een afwikkeling van de voet. Wanneer je blote voet contact maakt met deze drukpunten, krijgen je hersenen een prikkeling. Je hersenen geven je spieren op hun beurt een impuls om te reageren. Wij gaan een stap verder en passen deze prikkeling toe op het hele lichaam, niet louter op de voetbeweging.”

Welke resultaten boek je met een sturingszool?

“Als jij je optimaal beweegt volgens je natuurlijke patroon, dan win je aan explosiviteit, snelheid, kracht en mobiliteit. Doordat je lichaam minder energie verspilt aan de correctie van een foute stap- of loopbeweging, word je sneller en sterker. Het omgekeerde geldt ook. Zo zien we dat topsporters met correctiezolen meer energie en kracht steken in het zoeken naar de aanpassing van die correctie. Hun nieuwe bewegingspatroon kost hen dus energie. Ze presteren minder goed en doordat ze het nieuwe evenwicht in hun lichaam compenseren met bepaalde spiergroepen, verhoogt het risico op blessures.”

Jullie bestaan intussen 5 jaar en hebben naast het sportlabo in Heverlee 14 vestigingen in België. Welke ervaring hebben jullie vandaag?

“De laatste twee jaar zijn we meer en meer bezig met de begeleiding van wielrenners en het effect van een zool en schoen op de fietsbeweging. We merken dat er een groot verband is tussen de problemen die een sporter ervaart bij het wandelen, lopen en fietsen. Hoewel een fietsbeweging anders is dan een loopbeweging, vinden we toch dezelfde problemen terug.”

Wat met meer stilstaande sporten, zoals Body Pump en functionele trainingen?

“Als je traint vanuit een stilstaande houding is een correcte houding even belangrijk. Sta je met instabiele voetgewelven, dan gebruik je minder kracht dan dat je doet bij een ideale of neutrale stand. Precies omdat je weer energie verliest aan compensaties.”

Raden jullie aan iedereen dezelfde zolen aan?

“Neen, want elk lichaam en elke sport vereist een andere aanpak. In totaal hebben we 32 verschillende types zolen. Aangezien je bij voetbal vooral loopt en bij tennis meer korte en zijwaartse bewegingen maakt, gebruiken we een heel andere type zool per sport. Een eerste verschil zit in het materiaal en de manier waarop je schokken opvangt, daarnaast verschilt het gewicht. Vooral voetballers en wielrenners hebben graag dunne en lichte zolen, lopers verkiezen een harder materiaal dat impact van de beweging op de gewrichten verkleint. De manier waarop we je lichaam sturen blijft uiteraard onveranderd. En omdat we na de ganganalyse een 3D-beeld hebben van je voeten en rekening houden met je grootte en gewicht, zijn de zolen 100% op maat.”

Loopt alles vanzelf eens jij je zolen hebt?

“Eerlijk? Ja, want je zolen sturen je lichaam automatisch. Wel raad ik beginners zeker aan om naast cardiotraining ook aan krachttraining te doen en meer bepaald een algemene core-training voor het opbouwen van een basisspiermassa. De mobiliteit van de gewrichten en spieren onderhouden via stretching en een juiste voeding zijn minstens even cruciaal om veilig en met optimale prestaties te trainen of sporten.”

(c) www.naturalhighmag.be

Getest door Natural High Magazine

  • Tijdens de eerste afspraak polst orthopedisch technieker Tom Peeters naar mijn sport- en trainingsgewoonten en vraagt hij me naar specifieke probleempunten. Na dit gesprek is het tijd voor de ganganalyse. Ik stap en loop eerst blootsvoets, dan met de verscheidene schoenen waarmee ik meestal sport en train.
  • Twee weken later heb ik een afspraak met Eddy Mellaerts. Hij legt me uit hoe ik beweeg, van de druk tot welk onderdeel van de voet ik het meest gebruik en belast, samen met de probleempunten. Heel wat van die foutjes kan ik corrigeren doordat ik sportief ben, zo blijkt, maar eigenlijk is dat verloren energie. Zo kan ik nog heel wat aan explosiviteit winnen.
  • Tijdens deze tweede afspraak heeft Eddy meteen mijn zolen mee. Ze voelen aan als knikkers en sturen mijn voeten in de juiste richting. Het is wat wennen, maar tijdens het lopen en mijn wekelijkse Body Attack-les, heb ik het gevoel dat er een motor in mijn schoenen zit. Alles gaat zo vlot en natuurlijk, zonder energieverlies aan het compenseren van foute bewegingen.
  • Als schoeisel raadt Eddy me aan om verder te gaan met de neutrale loopschoen Nike Pegasus en eventueel de Brooks Ghost of Saucony Triumph ISO. Mijn corrigerende schoenen laat ik beter achterwege.
  • Algemeen adviseert Eddy me mijn lage rug te laten controleren, want dat is mijn zwak punt, net zoals het toevoegen van extra stabilisatie-oefeningen aan mijn programma zodat ik dit kan verbeteren.

Eddy Merckx en Eddyt Mellaerts (c) www.vigogroup.eu

Consultaties kosten voor een standaardanalyse 75 euro, voor een meer uitgebreide analyse met klinisch onderzoek betaal je 125 euro. Met voorschrift van een specialist dokter kan je een terugbetaling van 49 euro op je zolen ontvangen (zolen kosten 115 euro), voor de analyse is er geen terugbetaling. Meer informatie vind je op www.vigogroup.eu of maak een afspraak in het sportlabo in Heverlee via 016 40 60 50.

Eddy Mellaerts is coördinator houdings- en bewegingslabo, senior Bobath-lesgever (kinderrevalidatie) en docent aan de Thomas More Hogeschool in Geel. Hij maakt deel uit van de medische staf van Royal Sporting Club Anderlecht, het Borlée team, de Olympische Turnfederatie en olympische atlete Evi Vanacker.

You May Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>