Getest: gebalanceerd ontbijten met Herbalife

“Wist je dat een banaan vandaag 95% minder vitamine B6 en 23% minder magnesium bevat dan 30 jaar geleden?”, vraagt Claudia Salvatore, Herbalife Coach in Grimbergen. Ik ben bij Claudia voor een kennismakingsgesprek over de voedingsshakes, maaltijdvervangers en proteïnedranken van het Amerikaanse merk Herbalife.

Herbalife

Mijn favoriete powerfood is geen uitzondering. “Broccoli telt nu 73% minder calcium en appels 60% minder vitamine C”, vervolgt Claudia. Ik kan alleen maar hopen dat de cijfers voor de fruit- en groenterekken in de biowinkel beter scoren.

De oorzaak waarom onze voeding zo achteruitgaat is eenvoudig: we lopen met te veel rond op de aardbol. “Overbevolking leidt tot gronduitputting, luchtvervuiling, snelle groei, overproductie, langdurige opslag en ellelange kilometers transport. Dit pakt allemaal een beetje van onze vitaminen en mineralen af. Wanneer heb je voor het laatst een worm in een appel gezien?”

“Naast voeding ondermijnen ook veel vormen van stress onze immuniteit. Stress door tijdsdruk, maar ook toxische stress van smog en andere luchtvervuilers. Het resultaat is telkens hetzelfde: je vitaliteit daalt.”

Claudia slaat de nagel op de kop en doet me inzien dat Herbalife meer dan alleen op gewichtsverlies focust. “Natuurlijk kampen veel van onze klanten met overgewicht. Een verkeerd eetpatroon maakt hen moe, waardoor ze amper bewegen en in een vicieuze cirkel zitten. Toch mikken we ook op sportieve mensen, die hun gezonde voeding aanvullen. Voetballer Cristiano Ronaldo, de voetbalclub PSV Eindhoven en atlete Marieke Vervoort, allemaal gebruiken ze Herbalife.”

Sluipend vet

Eerste agendapunt van Claudia: op naar de wegschaal voor een bodyscan. Net zoals iedereen kijk ik met veel spanning uit naar de verschijning van het cijfer. “Maak je geen zorgen, je gewicht is een slechte indicator. Dit is een optelsom van spieren, vet, botten en vloeistof. Ook je BMI geeft weinig aan, want spieren wegen meer dan vet. Sporters hebben zo een relatief hoog BMI en toch minder buikvet. Wat wel telt is het visceraal vet of het vet rond je organen. Je buik is daar het meest zichtbare voorbeeld van, maar het zit ook rond je hart, longen, maag en lever.”

Overgewicht en visceraal vet gaan vaak hand in hand, maar ook met een fitte figuur kun je veel kilo’s van dit vet meeslepen. “Orgaanvet zit in je lichaam en is een sluipend vet. Het stapelt zich jarenlang op en zelfs wie slank is kan visceraal vet hebben. Als je veel sport verbrand je wel suikers, maar het effect in je lichaam blijft”, vertelt Claudia. Ik maak dan ook een vreugdekreet wanneer blijkt dat ik met een waarde van 3 nog net binnen de normen val. Oef!

Daarna onthult de weegschaal van Claudia mijn metabolische leeftijd. “De weegschaal denkt dat je 18 jaar bent, wat uitstekend is. Dat heb je vast en zeker te danken aan je spiermassa, want spieren vragen om meer energie dan vet. Daardoor stijgt je basaal metabolisme of het aantal calorieën dat je lichaam verbrandt als je stilzit. Dat heb je nodig voor lichaamsfuncties zoals je ademhaling, hartslag en noem maar op. Bij sommige mensen duidt de weegschaal een veel hogere leeftijd aan dan ze werkelijk zijn. Meer beweging en spieren opbouwen is de sleutel om daar wat aan te doen.”

Voor wie (nog altijd) meent dat een dieet een goede oplossing is: think again. “Als je een dieet volgt of zonder de nodige onderbouw als een freak sport, verlies je een beetje vet maar vooral veel spieren. Zonder voeding hebben je spieren geen bouwstenen. Eet je bovendien weinig bij het sporten, dan gaat je lichaam in de zoektocht naar energie aan je spieren vreten. Gezien spieren meer wegen dan vet, is het nettoresultaat op de weegschaal echter aangenaam: je weegt minder. Toch ben je vooral spieren kwijt, wat ervoor zorgt dat je basaal metabolisme nog meer achteruit gaat en je vetmassa snel weer stijgt op het moment dat jij je normale patroon weer oppikt.”

Ontbijt in balans

De terugkerende boodschap van Herbalife is ongetwijfeld de aandacht voor een uitgebalanceerd ontbijt. “Suikerrijk ontbijten zorgt ervoor dat je rond 10 uur uitgeblust bent en snakt naar suikers”, zegt Claudia. “Boterkoeken, choco, fruitsap of ontbijtgranen, allemaal doen ze je bloedsuikerspiegel stijgen. Doordat je pancreas deze doet dalen met insuline, krijg je een suikerdip en begint de cirkel opnieuw. Als je geen ontbijt neemt, zit je in een omgekeerd patroon. Je lichaam heeft honger om 10 uur en doet je snakken naar zoet. Elke keer dat je bloedsuiker stijgt, krijg je er echter 1 gram lichaamsvet bij.”

Een ontbijt met proteïnen en suikers uit fruit is de strategie om je insulinepeil onder controle te houden. Bye bye hongergevoel, suikerdip en vermoeidheid. Herbalife doet daar nog een schepje bovenop. “Dankzij de essentiële voedingstoffen in onze shakes krijg je van bij de start van de dag alles binnen wat je nodig hebt. Het grote verschil met voedingssupplementen is dat je met de shakes een basis hebt en ook over je calorieën waakt. Voedingssupplementen zijn prima als je gezond eet, maar voor mensen met overgewicht of weinig tijd is dit vaak een uitdaging.”

Herbalife

Veel tegenhangers van proteïnediëten waarschuwen voor de impact op de nieren. “Dokters raden aan om per kilogram lichaamsgewicht ongeveer 1 gram eiwit te eten”, zegt Claudia. “In jouw geval betekent dat 66 gram per dag. In onze shakes zitten er per portie ongeveer 18 gram proteïnen. Dat is evenveel als een stukje kippenfilet! Met een juiste dosis past dit in het plaatje van een gezonde maaltijd. Zeker omdat jij je pancreas wat rust geeft doordat je minder suiker eet.”

Verscheidene programma’s

Afhankelijk van je doel kies je samen met de coach hoeveel shakes je per dag drinkt. Grof gesteld geldt: hoe slechter je eetgewoonten, hoe meer je in de beginfase met de shakes aan de slag gaat en zo stilaan opbouwt naar volwaardige maaltijden met mager vlees of vis en verse groenten. Voor wie veel sport, heeft Herbalife ook speciale formules. Omdat deze er echt op gericht zijn gewicht (en vooral) spieren bij te komen, raadt Claudia mij de normale shakes aan.

“De dag starten doe je met een glas water en onze fruitdrank Aloë Vera Mango”, vervolgt Claudia. “Deze siroop heeft een frisse en tropische smaak en is ideaal voor wie geen fan is van water. Als ontbijt drink je dan een shake met plantaardige melk of water, waaraan je ook havermout en fruit kunt toevoegen. De kruidendrank op basis van groene en zwarte thee mag je de hele dag doordrinken.”

Hoeveel andere maaltijdvervangers je de rest van de dag eet, hangt af van het persoonlijke programma. “Voor wie gewicht wil verliezen, is het ontbijt en een maaltijd met Herbalife ideaal. Jou raad ik aan te focussen op het ontbijt, samen met onze tussendoortjes.”

De test

  • Hoewel ik heel gezond eet, kon ik tot voort kort geen afscheid nemen van mijn suikerrijke ontbijtgranen. Voor de test met Herbalife doe ik dat wel. Ik meng plantaardige melk met havermout, laat de nacht zijn werk doen en doe er ’s morgens de Formula 1 shake met vanillesmaak en wat fruit bij.
  • Als ik minder tijd heb, maak ik met dezelfde ingrediënten een smoothie, samen met sojalecithine en soms een avocado. Daar waar ik normaal gezien tegen 10 uur zin heb in een tweede ontbijt, volstaat een handvol noten om toe te komen tot de middag.
  • Op zondag experimenteer ik met havermoutpannenkoeken en de Formula 1 shake. In het kookboek staat dat je ze kunt serveren met een coulis van blauwe bessen, ik voeg er een klein beetje honing aan toe.
  • Herbalife is fastfood voor gezonde mensen. Wanneer ik door mijn drukke agenda geen tijd heb om mijn maaltijden voor te bereiden, komen de Formula 1 maaltijdrepen goed van pas.
  • De kruidenthee is lekker, maar omdat ik ’s morgens graag groene thee drink houd ik me voor deze pijler minder strak aan het schema. Als ik zin heb in iets kleins na het middageten is de thee wel ideaal.
  • Van de proteïnenrepen ben ik minder fan. Doordat mijn gebalanceerd ontbijt me zo goed programmeert voor gezonde keuzes en ik minder honger heb, eet ik tussendoor meestal noten, fruit of wat Griekse yoghurt.
  • De smaak van de Herbal Aloë Drank is een goede opzet voor al wie veel te weinig water drinkt en houdt van zoet. Maar eigenlijk volstaat ’s morgens een glas water.

Herbalife pancake

De resultaten

“Met een bang hart keer ik na een test van 3 maanden terug naar de weegschaal van Claudia. Ik weet dat ik ben aangekomen en geef haar dat ook meteen mee. Toch blijken mijn resultaten schitterend. Hoewel ik 2 kilo ben bijgekomen, daalde mijn vetpercentage. Mijn visceraal vet daalde zelfs naar een waarde van 1,5. Ik heb dus enkel aan spieren gewonnen. Dat bewijzen ook de metingen van mijn omtrekken, want – los van een kleine lunchbubbel – veranderde er weinig aan mijn centimeters.”

Het verdict

  • Mijn goede rapport heb ik ongetwijfeld te danken aan het feit dat ik nu per dag nooit meer dan 6 theelepels suiker eet, en wellicht minder. Daar is Herbalife een uitstekende partner voor omdat het je honger stilt, maar enkel op shakes leven lijkt me too much. Zeker omdat een shake van Herbalife toch ook wat suikers telt en overdaad nooit gezond is. Om je een idee te geven: de vanilleshake bevat 20 gram suiker per portie, goed voor ongeveer een theelepel suiker. Binnenkort lanceert het merk wel shakes met minder suiker in.
  • Herbalife focust ook op beweging en geeft tips over gezonde voeding. Voor mensen met overgewicht is dit een goede duw in de rug naar een andere levensstijl. Gelukkig maar, want de shakes blijven zoet smaken. Een overstap naar minder zoete voeding blijft voor velen een uitdaging.
  • Het nadeel aan Herbalife is het prijskaartje. Ik gebruik de producten vooral als depannage wanneer er op kantoor geen gezonde maaltijd te bespeuren valt of als opkikker na een workout. Ook ’s morgens voeg ik af en toe wat van de Formula 1-shake aan mijn smoothies of pannenkoeken toe als smaakmaker.

Dit zegt Carl Sanders, Preventive Health Coach bij One Life:

“Proteïnen zijn de bouwstenen van je lichaam. Je vindt ze in vlees, noten en peulvruchten. Doordat de kwaliteit van onze voeding achteruit gaat, kamp je met tekorten. Als je sport heb je ongeveer 1,5 gram proteïnen per lichaamsgewicht nodig en na een operatie zelfs 3 gram. Eiwitshakes kunnen een oplossing zijn, maar weet dat je lichaam slechts een beperkt aantal proteïnen kan opnemen. Op dat vlak zijn de shakes van Herbalife goed gedoseerd. Als orthomoleculair voedingsspecialist mogen de dosissen vitaminen en mineralen wel veel hoger voor mij.”

“Weet bovendien dat er verschillende soorten bronnen eiwitten zijn. Herbalife werkt met soja-eiwitten, een plantaardig en compleet eiwit. Wel wil ik je aanraden om kritisch te blijven, want wondermiddelen bestaan niet. Af en toe een shake kan best, maar gebruik je gezond verstand. Behoud biologische voeding als basis en vul aan met een shake als je bijvoorbeeld weinig tijd hebt.”

Herbalife

 

Win!

Herbalife Aloë Vera Mango is een caloriearme siroop op basis van Aloë Vera-sap. Aangelengd met water heeft de siroop een frisse, tropische smaak. Aloë Mango werd begin 2015 gelanceerd als alternatief voor gesuikerde frisdranken. Zin om 1 van de 3 flessen (473ml) van deze drank te winnen? Like Natural High Magazine op Facebook en stuur een mail met een kleine motivatie en je gegevens naar sofie@naturalhighmag.be

Klik hier voor meer informatie over Herbalife. 

You May Also Like

1 reactie

  1. 1

    De enige gezonde voeding is een natuurlijke, evenwichtige voeding. Ik sport 16 h per week en ben 61 jaar. Ik heb door de jaren heen allerlei systemen zien komen en gaan. Gezonde , gevarieerde voeding aangepast aan je activiteit, je persoonlijke verbranding en levenswijze is het enige dat op lange termijn werkt. Dit vergt natuurlijk discipline om te weerstaan aan de rekken vol met rommel in de supermarkt en enkel gezonde, verse producten te gebruiken. Ik heb tot nu toe nog nooit iets gezien dat dit echt kan vervangen op lange termijn. Je eetgewoonte is onderdeel van een levenswijze.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>