De boost van Goedele Leyssen

Goedele Leyssen was beautyjournaliste bij het lifestylemagazine Feeling. Wanneer ze in 2008 voor een fysieke en geestelijke detox naar Indië afreisde, ontdekte ze iets wat ze nooit eerder voelde: rust. Vandaag staat haar leven bijna helemaal in het teken van yoga en meditatie. Naar aanleiding van haar eerste boek ‘Boost’, vraag ik haar uit naar het geheim van eeuwige jeugd.

Vier jaar geleden trok je voor een maand naar Indië, voor een reportage over het Osho Meditation Center en een Ayurvedische kliniek. Je leerde mediteren en zat om zes uur ’s morgens op een yogamatje. Wat deed dat met je?

“Ik ontdekte er wat yoga en meditatie met je geest en lichaam doen. Ondanks mijn stresserende baan en flink wat veranderingen op persoonlijk vlak, vond ik toch stilte in mezelf. Alsof ik een soort van rusthaven had gevonden die alle chaos rondom mij minder relevant maakte. Dat heb ik meegenomen naar België, hoewel het leven natuurlijk doorging.”

Goedele Leyssen

Een poos later ontmoette je in een yogacentrum de Amerikaanse Gurmukh Kaur Khalsa. Met haar yogacentrum Golden Bridge Yoga, is ze ook yogalerares van Gwyneth Paltrow, Courtney Cox, Reese Witherspoon en David Duchovny. Vanwaar de klik met Kundalini Yoga?

“Ze was in België voor een workshop Kundalini Yoga en ik aarzelde geen seconde om me in te schrijven. Hoewel ze ver in de zestig was, zag ze er fantastisch uit. De glans over haar huid, haar levendige ogen, elegantie en flexibiliteit. ‘Dat is pas jong zijn’, dacht ik. Ik was meteen verkocht en ben na de workshop ook begonnen met een opleiding als trainer.”

Wat volgde was een grote verandering: je gaf je baan als journalist op en leeft nu deeltijds van yoga en meditatie. Geen eenvoudige klus.

“Neen, want na mijn ontslag kwamen er nog onverwachte problemen op mijn pad. En toch. Doordat ik elke dag mijn oefeningen en meditaties deed, was ik beter bestand tegen stress en moeilijke situaties. Ik vond energie en was klaar om mijn leven weer in handen te nemen. Doordat ik zoveel kracht haalde uit mijn oefeningen, reis ik nu België – en zelfs India – rond met workshops over yoga, gezonde voeding, ademhalingstechnieken en andere lifestyletips. Dat combineer ik met een baan als freelancer die beter bij mijn agenda aansluit.”

Goedele Leyssen © Kurt Stallaert

In België is Kundalini Yoga relatief onbekend. Wat is het?

“Kundalini Yoga is een erg volledige en krachtige vorm van yoga, die je op korte tijd veel bijbrengt. Naast lichaamsoefeningen, die vooral inspelen op je uithoudingsvermogen en karakter, begint en eindigt elke sessie met het chanten van mantra’s. Verder zijn meditatie en handposities – de mudra’s – een belangrijke pijler, net zoals ademhalingstechnieken. Doordat je ademhaling en bewegingen hand in hand gaan, heb je geen tijd om over andere dingen te piekeren en kom je tot rust. Maar bovenop je spieren en geest, werkt Kundalini Yoga ook in op je organen en endocriene klieren. Daardoor blijven je hormonen in balans en krijg je een vitaal, wakker, jong en stralend gevoel. Dat ik me zo goed kon voelen met enkel de juiste bewegingen en voeding, was voor mij een relevatie.”

Is dat de reden waarom je geen alcohol meer drinkt?

“Zeker! Vroeger dronk ik graag champagne, nu sta ik waarschijnlijk al na een glas op mijn kop. En me dan de volgende dag slecht voelen, nee bedankt. Doe mij maar 2 uur meditatie aan het begin van de dag, voor het opkomen van de zon. Mensen schrikken meestal als ik vertel dat ik elke dag om 4 uur opsta voor mijn meditatie-oefeningen, maar het geeft me eens zoveel energie terug.”

Welk inzicht heb je onthouden van Yogi Bhajan, de Indiase meester die Kundalini Yoga naar het West bracht?

“Een van zijn mooiste spreuken is: I don’t believe in miracles, I rely on them. Dat is een heel geruststellend inzicht. Je stelt je open en doet wat je kunt, maar je hoeft er niet superhard achteraan te zitten. Omdat je weet dat de dingen die moeten gebeuren in het leven, ook wel zullen gebeuren.”

Goedele Leyssen © Kurt Stallaert

Dit jaar bracht Goedele Leyssen een boek uit, Boost, boordevol praktische tips voor een mooi, gezond en net geen eeuwig leven. Dit zijn enkele ijzersterke tips voor beginners:

1. Adem juist. Laat je buik naar buiten gaan als je inademt en trek je buik in als je uitademt. Enkel zo geef je je lichaam de nodige zuurstof. Een goede test om je adem stapsgewijs onder de knie te krijgen is je gsm om het uur laten aflopen. Adem bij elk signaal drie keer bewust in en uit. Wedden dat je na een poos zal voelen wanneer je slecht ademt? Zo kun je je adem in stresssituaties bijstellen en krijg je weer controle over je gevoelens. Probeer meteen ook elk uur (of anderhalf uur) een glas water te drinken.

2. Bekijk in de supermarkt eerst het etiket van wat je koopt. Je hoeft niet te weten wat het allemaal betekent, maar hoe langer de ingrediëntenlijst, hoe meer rommel het product doorgaans telt. Al die rommel vertraagt de processen in je lichaam, waardoor je extreem moet detoxen en moe wordt. Hoe minder ingrediënten daarentegen, hoe meer puur het product is en hoe beter je lichaam het herkent en de nodige stoffen kan opnemen of afbreken. Voor sommige producten – zoals appels, kerstomaatjes, druiven en aardbeien – is bio een must, voor andere – asperges, avocado, kiwi, champignons of ananas kun je evengoed een niet-biologische versie kopen.

3. Eet zoveel mogelijk groene dingen. Daar zit chlorofyl in, het groene pigment dat een plant aanmaakt bij de fotosynthese en eigenlijk het bloed van de plant. Ook jou doet het deugd: het ontgift je lichaam en voorziet je van de nodige energie. Tarwegras is een topper in deze categorie, maar ook andere groene producten doen hun werk.

4. Wandel in de natuur. We wonen in betonblokken en wandelen nog amper op de aarde of tussen al wat groeit. De vogels horen fluiten, de frisse lucht en de groene kleur brengen je weer in contact met de echte dingen. Goed inademen tijdens een wandeling maakt je in no-time weer kalm.

5. Luister naar je intuïtie. Een van de oefeningen om je intuïtie te versterken is de one-minute breath: deze krachtige ademhalingsoefening zet je geest in een ontvankelijke modus en leert je omgaan met spanning, om zo in stressvolle situaties de juiste beslissingen te nemen. Hoe? Adem 20 seconden in, hou je adem dan 20 seconden vast en adem uit in 20 seconden. Je zal merken dat dit bijzonder moeilijk is. Begin met 10 seconden en bouw langzaam op naar 12, 15, 18 en 20 seconden, zonder jezelf te forceren en met de juiste ademhalingstechniek. Als je dat ‘s morgens 3 minuten lang doet, heb je een fantastisch gevoel van controle.

6. En nog eentje for the road. Je lichaam heeft 40 dagen nodig om een oude gewoonte te veranderen in een nieuwe. Als je een dag overslaat, moet je bovendien weer opnieuw beginnen. Volhouden en stapsgewijs opbouwen dus. Of om het met de woorden van Goethe te zeggen: everything is hard before it is easy.

Meer info? Boost van Goedele Leyssen Boost (Manteau, 22,50 euro) is een praktisch boek vol inspirerende verhalen, tips, eenvoudige oefeningen en recepten. Online kopen doe je op de website van WPGInschrijven voor een ervaringsweekend of workshop met Goedele? Check haar agenda op www.livewithgrace.com

Fotocredits: © Kurt Stallaert

Boost!

You May Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>